Barcelona témája: fizess mobillal!

Halaska Gábor
2015-02-27 10:56
Régi, mágneses csíkkal működő hitelkártyákat is digitálisan a telefonba varázsoló startupot vásárolt a Samsung. A koreai cég várhatóan ősszel támad az Apple Pay-hez hasonló, okostelefonba költöztetett bankkártyás fizetési megoldásokkal, ami tovább gyorsítja e rendszerek tejedését.


Napokon belül, március 2-án, hétfőn kezdődik a hagyományos barcelonai Mobil Word Congress (MWC), amelyen nyilván tucatnyi nagy gyártó próbál majd egymásra licitálni újdonságaival. Egyre nagyobb képernyők, mind szebb, és jobb árú készülékek versenyeznek majd a szakmai- és a nagyközönség kegyeiért. Ugyanakkor a „Szent Grált" évről-évre nehezebben találják meg a gyártók. Mert az autók, vagy az otthonok távoli vezérelhetősége még odébb van, a képernyő méretének és felbontásának további növelése pedig húsvágó-deszka méretű telefonokat eredményezne, amelyek HD kijelzőjén a légypiszok is pixelmentesen látszódna... Az egyre nagyobb kijelzőjű csodák mellett nyilván rengeteg okosóra és lépést-, szívverést és egyebet is figyelő, valamint kiértékelő fitness karkötő árasztja majd el az MWC-t. Ezek sem lesznek azonban elegendőek a tartós profitnöveléshez, legalábbis hosszabb távon nem.


A fenti kütyükkel tehát aligha tudnak már igazán újat mutatni a legnagyobbak, például a Samsung vagy az Apple. Az ő középkategóriás készülékeiket pedig alaposan fenyegetik nem csak az ismert de a B kategóriás kínai márkák is, amelyek sokszor féláron kínálnak nagyon hasonló tudású szerkezeteket, alaposan rongálva a gyártói profitszinteket. Sőt, okosórák tömkelegével árasztották el a piacot, amelyek már itthon is 15-20 ezer forinttól kaphatóak. Azért, hogy mégse legyen teljesen kilátástalan a következő néhány év, a vezető gyártók kezdenek ráérezni arra, hogy sürgősen új mantrát kell találni: ez pedig a gyárilag integrált mobiltelefonos fizetési megoldások lettek. E téren az utóbbi időben már a fáradság jeleit mutató Apple (Eljár az Apple felett az idő, Figyelő 2015/4-ik szám) lépett leggyorsabban. Tavaly szeptemberben mutatkozott be élesben az Apple Pay fizetési rendszere, ám egyelőre csak az Egyesült Államokban, illetve márciustól várhatóan Kanadában is.

Az első három napban egymillió hitelkártyát regisztráltak az Apple Pay-ben, amellyel már tavaly szeptember végére ez lett a legnagyobb egységes mobilfizetési platform. Ugyanakkor a világ egészét meghatározó amerikai piacon nem kisebb szereplők „futnak a pénzükért", mint a Google (Wallet), a PayPal vagy a Softcard. Ez utóbbi az AT&T, a T-Mobile és a Verizon közös vállalata. Az Apple belépése már önmagában garantálja, hogy 2015 valóban a mobiltelefonos fizetés berobbanása lehet.

A trendeket elemző teljes cikk a Figyelő 2015/09-ik számában vagy előfizetői hozzáféréssel olvasható.