Amikor a légitársaság fizet önnek!

Váczi István
2015-04-05 14:07
frissítve: 2015-04-02 22:16
Jó adag elszántságra van szüksége annak, aki saját maga akarja bevasalni egy légitársaságon a járattörlés vagy jelentős késés miatt járó kártérítést. A kevésbé kitartók hatósághoz vagy céges szolgáltatóhoz fordulhatnak segítségért.
Sokan tapasztalták már, hogy jelentős járatkésésnél kuponokat adnak a légicégek, ha pedig a várakozás az éjszakába nyúlik, esetleg napokon keresztül tart, akkor általában fedezik a szállás és az étkezés költségeit.

Ezentúl azonban egy uniós rendelet s a bírósági joggyakorlat alapján három óránál hosszabb késés, továbbá járattörlés és a beszállás túlfoglalásból fakadó megtagadása nyomán pénzbeli kárenyhítés is megilleti az utasokat. Mármint abban az esetben, ha ez a légitársaság hibájából történt - ez az, amit jellemzően nem szeretnek elismerni.

Nem véletlenül, hiszen jelentős összegekről van szó: ha a repülőút hossza nem éri el az 1500 kilométert, akkor 250 euró (mintegy 75 ezer forint), 1500 és 3500 kilométer között 400, a fölött pedig 600 a kártérítés összege. Budapestről például már Barcelona is a középső kategóriába esik.

Hivatali és sikerdíjas módszer

Szerencséjük van tehát a társaságoknak, hogy sokan nem ismerik a szabályozást. Akik pedig tisztában vannak a lehetőséggel, gyakran elbizonytalanodnak a légicéges honlapok útvesztőjében, vagy egyszerűen lepattannak a kérelmükkel.

A helyzet azonban nem reménytelen, hivatali segítséget is lehet például kérni, illetve vannak olyan cégek, amelyek sikerdíjért cserébe vállalják, hogy bevasalják a kárenyhítést a légitársaságokon.

A témáról részletesen a Figyelő hetilap március 26-i, idei 13. lapszáma írt. A teljes cikk előfizetői hozzáféréssel elolvasható ezen a linken.