Visszavághat a Közgép Lázáréknak, ha akar

Váczi István
2015-04-03 14:00
frissítve: 2015-04-02 22:47
Eddig Lázár János forgatókönyve szerint alakultak az események az M4-esen, de ha ez így marad, nem világos, milyen jogalapon rúgják ki az építkező cégeket, amelyek jó eséllyel fordulhatnak bírósághoz.
Amit március 26-án Lázár János valószínűsített, 31-én megtörtént. Csepreghy Nándor helyettes államtitkár aznap közölte: az illetékes miniszterek utasították a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-t, hogy állítsa le az M4-es építését.

A Miniszterelnökséget vezető Lázár március 26-án azt is mondta, hogy a leállítás után várhatóan új közbeszerzést írnak ki. Ha ez is bekövetkezik, az példátlan lesz a hazai sztrádaépítések világában. Eddig csak arra volt precedens, hogy egy kivitelező csődbe ment, ezért kellett félbehagyott projektre új tendert hirdetni.

Kérdéses jogalap

Érdekes kérdés a jogalap (a Miniszterelnökség egyelőre nem válaszolt ezt firtató kérdéseinkre). Ha bebizonyosodna a kartellezés - amelyet a reagáló cégek hevesen tagadnak -, akkor ezzel nem lenne gond, ehhez azonban erős bizonyítékokra lesz szükség.

E nélkül kérdéses, elég-e a kontraktus felbontásához, hogy az EU a korábbi kormányzati reményekkel szemben nem támogatja a projektet. Forrásaink szerint jó eséllyel fordulhatnak a vállalatok bírósághoz. Az M4-esen a munka leállításáig az A-Híd, a Colas, a Közgép, a Strabag és a Swietelsky dolgozott.

A témáról részletesen olvashat a Figyelő hetilap április 2-i, idei 14. lapszámában olvashat.