Youtube-sztár lehet a NAV-ból

Baka F. Zoltán
2015-04-08 14:00
Webináriumokon, saját youtube csatornán keresztül tájékoztathatja az adózókat a jövőben a NAV, ha a kormány rábólint az adózást megkönnyítő javaslatokra.

 

Lépést kell tartania a korral a magyar adóhatóságnak, a legkorszerűbb technológiai eszközöket is be kell vetnie az adózók elérése érdekében. Egy, a lapunk birtokába került kormányzati javaslat az Egyesült Királyság adóhatósága (HMRC, Her Majesty's Revenue and Customs) által alkalmazott megoldásokat tekinti követendőnek, hogy minél aktívabb legyen az összeköttetés, az információáramlás az adózók és az adóhivatal között.

A nem is oly távoli jövőben tehát olyan népszerű internetes csatornákon is belefuthatunk a NAV-ba, mint a youtube. A videómegosztó oldalon működő saját csatornáján keresztül a HMRC rövid videókat tesz közzé, melyek ingyenesen hozzáférhetők és közvetlen, gyors módon nyújtanak tájékoztatást gyakran felmerülő kérdésekben. E videók leginkább a munkáltatókat célozzák meg és a foglalkoztatással összefüggő információkat tartalmazzák. Vannak továbbá a jogvita-rendezési módszereket taglaló anyagok, de a megfelelő vállalati struktúra kialakításához is segítséget nyújtanak az ismertetők. Ugyanígy konkrét adónemekről, például az áfáról szerezhetnek bővebb ismereteket a felhasználók.

Ha követi a brit példát a NAV, akkor a későbbiekben online előadásokon, úgynevezett webinariumokon oszthatják az igét a vállalkozásoknak, egyéni vállalkozóknak. Az adózási ismeretek megalapozását, bővítését szolgáló, általában fél órás előadások előre rögzített felvételekből állnak, de lehetőség van élő kommunikációra is, gyors kérdés-felelet formájában. A webináriumokat előzetes regisztrációt követően, ingyenesen lehet igénybe venni.


A repeortár része lehet az e-learning, vagyis olyan oktatási anyagok, melyek az ügyfél által kívánt tempóhoz igazodva mutatnak be egy-egy témát. A mobiltechnológia hatékonyságát meglovagolva olyan, okostelefonra telepíthető applikációk is megjelenhetnek, amelyek az adóügyi határidők betartására figyelmeztetnek.

Ezeken túl más módon is frissebbé teheti szolgáltatásait a NAV a javaslat szerint. Szóba került, hogy az anonimitást megőrizve közzétegyék az általános jogértelmezést segítő egyedi állásfoglalásokat. Vagyis ha egy adózó - tisztázandó a helyzetet - állásfoglalásért fordul a NAV-hoz, és az eset mások számára is tanulságos lehet, akkor az adózó beazonosítását mellőzve az adóhatóság közzétenné az általa kiadott jogértelmezést, ezzel segítve a többieket. Az sem kizárt, hogy ingyen hozzáférhetővé válnak az adóhatóság Adó- és Vámértesítő című folyóiratában megjelenő szakmai anyagok.

Az ügymenet gyorsítása érdekében az is felvetődött, hogy a NAV kezdeményezzen eljárásokat az Ügyfékapun keresztül, megfelelő ügyfélazonosítást követően. Tehát ha egy adózónál egyszerűbb hiánypótlási eljárásra, hiányzó nyilatkozatok beszerzésére lenne szükség, akkor az ügyintézés ideje az elektronikus úton elküldött jelzésekkel számottevően felgyorsulna.