A Mount Everest alatt mehet a kínai vasút

válassz
2015-04-09 13:51
A legújabb tervek szerint a Mount Everest alatt halad át a Kínát Nepállal összekötő vasútvonal - írja a The Guardian.
A kínai állami média csütörtöki jelentése szerint a szakértők fontolgatják, hogy vasúti alagutat építenek a Mount Everest alatt és összekötik Kínát és Nepált. A vasútépítés egyik célja az lenne, hogy Kína megerősítse a kapcsolatait Nepállal, ugyanis az országot India is a saját befolyási övezetébe tartozónak tekinti.

A Csinghaj-Tibet-vasútvonal már létezik, Tibet fővárosát, Lhászát köti össze Kína többi részével. A vonal kiterjesztését „Nepál kérésére" tervezik - így nyilatkozott a Kínai Műszaki Akadémia egyik szakértője a China Daily lapnak. Az építkezés várhatóan 2020-ra fejeződik be.

A kínai külügyminiszter, Wang Yi tavaly decemberben látogatott el Katmanduba. A nepáli újságok szerint úgy nyilatkozott, hogy a vasútvonalat akár a nepáli fővárosig, sőt tovább is kiterjeszthetik. Az új vonalon keresztül pedig Kína eljuthatna a hatalmas indiai piacig.

Kína gyártású szuperexpressz vonatok a China CNR Corporation állami vasúti járműgyártó vállalat összeszerelő csarnoka az északnyugat-kínai Csinan tartomány székvárosában, Csangcsunban

A tervben az is szerepel, hogy a Mount Everest alatt építenek egy vasúti alagutat. „A vonat várhatóan a Mount Everest alatt halad majd át, emiatt a munkásoknak nagyon hosszú alagutakat kell majd ásniuk" - mondta Wang Mengshu. Azt is hozzátette, hogy a kihívást jelentő természeti jellemzők, például a tengerszint feletti magasság vagy a szintemelkedések miatt a vonatok maximum 120 kilométer/órás sebességgel haladhatnak.

Ez a tervezet összecseng azzal, hogy Kína már évek óta fejleszti a Himalája területén az infrastruktúrát: utakat építenek, dollármilliárdokat költenek vízi erőművekre és telekommunikációs rendszerekre. A vonal megépítése élénkítheti a turizmus is, ugyanis egyre több kínai turista látogat el minden évben Nepálba azért, hogy megmássza a nyolc 8000 méter feletti hegycsúcsot.

Indiában azonban egyre inkább tartanak attól, hogy Kína körül szeretné venni Indiát. Kína már szövetségben áll Pakisztánnal és egyre szorosabbá fonja a kapcsolatait Sri Lankával, a Maldív-szigetekkel és Nepállal.

Az indiai miniszterelnök, Narendra Modi ellenlépésként tavaly év végén ígéretet tett arra, hogy országa - amely Dél-Ázsia legnagyobb gazdasága - befektetésekkel támogatni fogja a környező országokat, emellett megnyitja a piacait a szomszédos exportnak.

A kínai kormány azonban továbbra is azt állítja, hogy a vasútvonal kiterjesztése csupán a turizmus fejlesztését szolgálja amellett, hogy Tibetnek segít kiemelkedni a szegénységből. A tibeti jogi csoportok azonban több szempontból is veszélyesnek tartják a vasutat.