ISIS: A terrorizmus új generációja

Mészáros Martin
2015-04-12 15:34
Napjainkban az internet az élet legapróbb területeit is eléri. Ezt használja fel saját céljai érdekében az Iszlám Állam (ISIS). Ahhoz, hogy az Egyesült Államok fel tudja venni a küzdelmet a terrorista szervezettel, elengedhetetlen, hogy ők is alkalmazkodjanak a digitális világ sajátosságaihoz.
A terrorista szervezet elnevezése sokáig nem volt tisztázott, különböző rövidítéseket használtak egy időben - IS, ISIS, ISIL. A híresség, vagy inkább hírhedtség felé vezető útjuk ezzel szemben kifejezetten gördülékenyen alakult.

A legtöbb terv, amely a szervezet elleni harccal kapcsolatos, szinte kizárólag katonai és geopolitikai szempontokat vesz figyelembe. Hiányoznak viszont olyan kulcsfontosságú összetevők, amelyek az Iszlám Állam felemelkedéséhez vezettek. Kezdetektől fogva tudatos brandépítést folytatott világszerte a szervezet, amelynek legfontosabb csatornája maga a világháló volt. Ahhoz, hogy felvegyek velük a harcot, elengedhetetlen ennek a digitális folyamatnak a megértése.

Az Iszlám Állam felemelkedése több faktornak köszönhető. Elsőként, a szervezet egy olyan piaci rést fedezett fel, amelyet az addigi piaci szereplők figyelmen kívül hagytak. Nemcsak az Al-Kaida, hanem az iraki és szaúd-arábiai adminisztráció, sőt még az Egyesült Államok is. Ez lehetőséget nyújtott az új belépőnek, hogy rövid időn belül megszilárdítsa a hatalmát a területen. Képesek voltak egészen brutális eszközökhöz nyúlni ahhoz, hogy megkülönböztessék magukat a többi szereplőtől. Továbbá az internet segítségével építettek ki globálisan ismert brandet a terjeszkedésük elősegítése érdekében. Másodsorban, az Egyesült Államok és a szövetségesei nem mérték fel helyesen a rájuk leselkedő veszély mértékét. Az Iszlám Állam képességét a propaganda és a terjeszkedés területén (főként a szociális média felhasználásával) erősen alábecsülték. Ráadásul az információ ilyen mértékű áramlása a szervezet hitvallását, cselekedeteit, vagyis az általuk kínált „terméket" képes eljuttatni az Egyesült Államok és annak szövetségesei piacaira is.

Az első lecke, amit a helyzetből tanulni lehet, hogy az ISIS klasszikus bomlasztó tevékenységet folytat, mindezt brutális eszközökkel kiegészítve. A szervezet stratégiája erős különállóságra és egyediségre épül, amely a végkifejlet impozáns víziójával párosul - visszatérés a Kalifátus dicsőséges napjaihoz. Az ehhez vezető úton szükséges, hogy az elfoglalt területek szolgáltatásait beépítsék a saját szervezetükbe. Minden egyes új szakasz finanszírozását így a növekedés korábbi szakaszai fedezik. A gyakorlatban ez elektromosság és olaj értékesítését jelentik az elfoglalt területen fekvő erőművek és olajmezők eltulajdonításával és felhasználásával. A brandépítéshez emellett olyan alacsony költségű eszközöket használnak, mint a média használata az elszörnyedést keltő videóik feltöltéséhez, digitális magazinok kiadása vagy éppen több mint 46 ezer követőt magáénak tudó Twitter fiók felépítése, illetve okostelefonokon futó alkalmazások kifejlesztése. Azaz alapvető start-up fejlesztési tevékenységek, amelyekkel könnyen elérhető a globális közönség. Az Iszlám Állam szervezeti felépítését tekintve egyszerű, hatékony és piacorientált.

A második lecke az, hogy Egyesült Államoknak a veterán politikai, katonai és biztonsági szakértői stábját ki kell bővítenie. Olyan, lehetőleg 25 év alatti, stratégákra van szükségük, akik az üzleti világban és a digitális piacon otthonosan mozognak. Az ISIS befolyásának megfékezése érdekében olyan innovatív fejlesztésekre van szükség, amelyek képesek megakadályozni a terrorszervezet következő nagy lépését.

Szerencsétlen módon, az Egyesült Államok képes a régóta hivatalban lévő tisztviselő megkopott reakciójával és torzult ítélőképességével cselekedni, amint valamilyen veszélyforrás jelenik meg a környezetében - elég csak az Al-Kaidára gondolni. Tartsd magadhoz közel a barátaidat, de még közelebb az ellenségeidet - az Iszlám Államot, mint legnagyobb ellenséget nem szabad még csak lélegzetvételhez sem jutni.

A harmadik lecke az Egyesült Államok számára a szervezet vezetői modelljének a minél szélesebb körű megismerésének és megértésének a fontossága. Mi történne, ha sikerülne kiiktatni az Iszlám Állam vezetőjét? A kampány természetesen ugyanúgy folytatódna tovább. A központi hatalom meggyengülése egy disztribúciós folyamathoz vezetne, amelynek során globálisan terítenék ki a hálózatukat egy önfejlesztő rendszer kereteiben. Az ellenségek új generációja a hagyományos szervezeti hierarchia korlátait képesek túllépni.

Katonai szakértők egybehangzó véleménye szerint az Iszlám Állam nagyobb fenyegetést jelent, mint azt az Al-Kaida tette. Nem csak azért, amilyen messzire képesek elmenni a kegyetlenségük kifejezése érdekében, ennél összetettebb problémáról van szó. Történelmi tapasztalatok szerint a digitális keretek között, versenyhelyzetben sikeresen működő bomlasztó egységeket nagyon nehéz elűzni, amint azok megvetették a lábukat az adott területen.
Fortune