Már az EU is odafigyel a felcsúti építkezésre
2015-05-14 14:00
KISIKLÓ ÁLMOK - Az Európai Unió figyelmét is felkeltette a felcsúti kisvasút fejlesztése. Úgy látszik, ez már kiütötte a biztosítékot, és mégsem lehet uniós forrásból az értelmetlennek tűnő fejlesztést megvalósítani.
Már a német közszolgálati tévé is beszámolt az Orbán Viktor vidéki háza körül növekedő falufejlesztésről. A 4 ezer fős stadion látványa egy fele ekkora faluban már önmagában elég bizarr lehetne, de hogy még ráadásul ez a miniszterelnök háza mellett is van, igen csak érdekes a német nézőknek. A nosztalgia kisvasút pedig a magyar politikai rendszer európai sztenderdektől való eltérésére hívja fel a figyelmet. Máshol nem szokás, hogyha egy politikus álmodik valamit, arra rögtön lesz megfelelő pályázat és közpénz. Könnyen címlapokra kerülhet, ha valóban 2 millió eurót költ az Európai Unió a felcsúti kalandpark legújabb attrakciójára, a kisvasút megvalósítására. Úgy néz ki azonban, hogy uniós pénzből nem valósul meg a projekt. Az EU-nál a Figyelő érdeklődésére megerősítették, hogy bár még alá sem írták a támogatási szerződést, már vizsgálják a projektet. Az OLAF, az EU csalás elleni hivatala azonban nem kommentálta, hogy valóban nyomoznak-e ők is.
KINEK JÓ EZ?
A legszembetűnőbb a kisvasút ötletében az, hogy napi legfeljebb 7,5 ezer utast várnak. Az erről szóló dokumentumot az átlátszó.hu tette közzé,. A Bicske vasútállomásról induló vonal ugyanis gyakorlatilag a semmin menne keresztül. A felcsúti kertek alatt vezetett nyomvonal állomásai a lakosoktól messze vannak. Épülne még egy megálló a foci akadémiánál, és a falu túlsó végén, a régi állomásépületnél is megállna vicinális. A végállomás az Alcsúti Arborétum lenne, amelyet hogyhogy nem, megkapott az államtól az Felcsúti Utánpótlás Neveléséért Alapítvány, amely a Puskás Ferenc Labdarúgó Akadémia fenntartója és üzemeltetője, kuratóriumának elnöke pedig Mészáros Lőrinc.
De egyáltalán ki utazna az új vasútvonalon? A felcsúti stadion és a felújított arborétum sem vonzhat sok új utast, ráadásul a közlekedés most is megoldott. A személyszállítás a Székesfehérvár - Bicske vasútvonalon 1979-ben szűnt meg, azóta a gyorsabb autóbuszokkal oldják meg a közlekedést az alapvetően hosszú főutcás falvakban. Ez már csak azért is jobb, mint a vonat, mert több megálló van, közelebb lehet leszállni a célhoz. Ha lenne is kisvasút, azt már csak emiatt sem használná, aki közlekedni szeretne. A számok akkor is irreálisnak tűnnek, ha a projektet turisztikai fejlesztésnek állítják be. A budapesti Gyermekvasút legforgalmasabb hónapjaiban, májusban és augusztusban tudott havi 45 ezer utast szállítani, ez napi 1,5 ezret jelent. Itt meg akár napi 7,5 ezerről lenne szó!
Az 5,7 kilométeres, egyvágányú pályán az utazás várhatóan tovább is tartana, mint most busszal. Bicske vasútállomásról ugyanis 13 perc a menetidő a faluközpontba busszal. Ezt a távot feltehetően a vonat sem tenné meg gyorsabban. Jelenleg napi 24 buszjárat van, ami azt jelenti, hogyha minden ülőhelyen felcsúti utas van, akkor körülbelül 1080-an tudnak egy nap alatt odaérni. Ekkora kihasználtság azonban nincs, ráadásul sokan tovább is utaznak Felcsútnál. Ez nem akadályozta meg a tervezőket abban, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak benyújtott anyagokban napi 2,5-7 ezer utassal számoljanak! Úgy, hogy a településen átmenő szakaszon a 811-es főút napi autóforgalma 4 ezer egységjármű - beleértve az áthaladókat is. A valóságban feltehetően már sikernek számítana napi egy-kétszáz utas is.
Részletek a Figyelőben!