Európai brand felvásárló körúton a kínai cégek

Kurucz Alexandra
2015-05-23 14:34
Európában a legtöbb kínai befektető már fennálló és működő cégek iránt érdeklődik. Úgynevezett zöldmezős beruházások szinte nincsenek. Azzal, hogy magánvállalkozások részesedést szereznek az európai cégekben, még nincsen semmi baj, de ha régi európai márkanevek kerülnek kínai állami vállalkozások kezébe, az már a geopolitikát érinti: európai országok örökségeik egy részét kölcsönzik a kínai kormánynak, mely így növelheti globális befolyását. Európának ezért következetes politikára és világos irányelvekre van szüksége a külföldi beruházások kezelésének tekintetében.
A 2011-es adósságválság leszorította az árakat, a kormányok kétségbeesett privatizálásba kezdtek, a nagyvállalatok potenciális befektetőket kerestek, a kínai befektetések exponenciális növekedésnek indultak. Megszerezték a svéd Volvo-t, jelentős részesedésük van a Peugeot Citroenben és a francia Sonya Rykiel divatházban, Görögországban és az Egyesült Királyságban is jelen vannak.

Bár az Egyesült Államokban is megnőtt a kínai befektetések száma, Európa nyereségesebbnek bizonyult. Az Európába irányuló közvetlen külföldi befektetések csak 1 százalékát adja a kínai tőke, ami önmagában még nem ok az aggodalomra, de ez nem tartalmazza az egyre élénkülő kínai magánbefektetéseket. Európa relatíve olcsó és nyitott, de a kínaiak célja a technológia és a márkanevek megszerzése.

A Pirelli esetében is ez a központi kérdés. Az ajánlattevő az állami tulajdonban lévő ChemChina egyik leányvállalata, mely évente 20 millió autógumit ad el, de márkanevei ismeretlenek. Az ambiciózus vevőnek a Pirelli tökéletes üzlet. Tőzsdei értéke a beruházó anyavállalatéhoz képest elenyésző és márkaneve elég erős ahhoz, hogy nemzetközi figyelmet szerezzen a kínai óriásvállalatnak.

Kínában az európai befektetőknek számos korlátozással kell szembenézniük. A nagyobb nyitottság kérdése körül zajló tárgyalásokon, mindig Európa marad alul. A nyitottság ez esetben egy olyan rendszer támogatását jelenti, mely nem feltétlenül Európa-barát és különböző értékeket képvisel. Ez sem előnyösebb, mint megnyitni a piacokat az állami tulajdonban lévő orosz energiaóriások, a Rosneft vagy a Gazprom előtt, melyek örömmel felvásárolnának mindent, hogy Moszkva tárgyalási pozíciója erősödjön az EU-val szemben. Az európai kormányok épp ezért bizalmatlanok az orosz befektetőkkel, különösen a magánjellegűekkel szemben.
Bloomberg