Ez jellemzi a hazai kisvállalkozásokat

válassz
2015-06-11 15:03
Több területen is erősödni látszik a hazai kisvállalkozások vezetőinek tudatossága: az üzleti és beruházási döntések, valamint a finanszírozási források kiválasztása során is egyre tudatosabban terveznek és támaszkodnak szakértő segítségre. Az UniCredit Bank saját ügyfelei körében végzett, 820 kisvállalkozásra kiterjedő kutatása szerint a cégek többsége elégedett tavalyi eredményeivel, és jövőbeli várakozásaik is optimisták.
A nem reprezentatív felmérés szerint a jelenlegi cégvezetők több mint 80 százalékának saját üzleti tapasztalatai a legfontosabbak döntései meghozatalakor. Nem meglepő, hogy ez az attitűd a több mint 20 éve működő vállalkozásokat jellemzi leginkább. Piackutatási eredményekre a megkérdezett cégvezetők valamivel több mint egyharmada támaszkodik - főképp a fiatal cégek vezetői és a női vezetők végeztetnek piackutatást, mielőtt belevágnak egy új üzletbe. A több szempontra támaszkodó tudatosabb döntéshozatali stílus különösen jellemző az informatikai és a kommunikáció területén tevékenykedő cégekre, valamint a nagyobb (400-700 millió forintos) árbevételű vállalkozásokra.

A kutatás üzleti várakozásaikról és konkrét terveikről is megkérdezte a vállalkozásokat, amelyek jórészt optimistának bizonyultak. A cégvezetők több mint háromnegyede kedvezően nyilatkozott saját cége elmúlt évi eredményeiről, egynegyedük pedig egyenesen nagyon jónak értékelte azt. Közel kétharmaduk abban is bízik, hogy az elkövetkező évben még tovább erősödhet vállalkozásuk. A megkérdezettek nemcsak saját cégükkel, hanem ágazatuk helyzetével kapcsolatban is bizakodók: leginkább az informatika és a feldolgozóipar területén tevékenykedők látják dinamikusan fejlődőnek ágazatukat.

A pozitív várakozásokból kiindulva nem meglepő, hogy a cégek közel kétharmadánál - főképp a tavaly jó évet záró feldolgozóipari ágazatban - terveznek beruházást az elkövetkező 1-2 évben. A beruházási célok között még mindig sláger a tárgyi eszközök, berendezések vásárlása, cseréje és az ingatlan beruházás, ám eközben a cégek a beruházási célok és az uniós pályázati lehetőségek összehangolásában is egyre tudatosabbak. Az idei uniós pályázatok kiemelt területei a foglakoztatás bővítése, az energetikai fejlesztés és az innováció. A kutatás eredményei azt mutatják, hogy ezzel összhangban a konkrét beruházási célokkal rendelkezők több mint 30 százaléka foglalkoztatottjainak létszámát szeretné bővíteni. A cégek közel 10 százaléka felismerte az energetikai fejlesztés fontosságát is.

A válaszadó cégek tőkeellátottsága kifejezetten jónak mondható, a beruházni szándékozók valamivel több mint 80 százaléka saját forrással is rendelkezik tervei megvalósításához. Ezen túl csaknem fele-fele arányban támaszkodnának banki hitelre és pályázati forrásokra. A megkérdezett kkv-k nyitottak az uniós források igénybevételére, hiszen csaknem 60 százalékuk tervezi, hogy lehetőség szerint indul uniós pályázatokon, ám jelentős részük ezt is célirányosan teszi. A tudatosságot jelzi az is, hogy többségük csak akkor pályázna, ha a kiírt tender feltételei elfogadhatóak számukra. A pályázni szándékozók több mint kétharmada úgy véli, hogy a sikeres pályázathoz érdemes külső segítséget igénybe venni.