Nagy lépésre készül az Auchan
2015-06-15 09:42
Még az idén bevezeti az online vásárlás lehetőségét az Auchan, így a Tesco, a CBA és a G'Roby után újabb komoly szereplő lép a piacra. Egy darabig viszont nem kell további láncok megjelenésére számítani, miután a hazai e-bevásárlási piac bevétele - a drasztikus növekedés ellenére - még mindig elenyésző a teljes bevételhez képest. Az induláshoz ráadásul annyi pénz kell, hogy az több év alatt sem térül meg.
Kötelező nyűgnek tűnik az online kereskedelem bevezetése a hazai áruházláncoknál, a nagy szereplők pedig nem tehetik meg, hogy kimaradnak. Az a vállalat ugyanis, amelyik nem indítja el az online vásárlás lehetőségét, pár év múlva nem biztos, hogy fel tudja venni a versenyt a már piacon lévő szereplőkkel.
Ez a kényszer igen kellemetlen nyomást helyez a vezetőkre: a rendszer elindítása ugyanis milliárdos költségekkel járhat, a megtérülés viszont több éves távlatban sem valószínű. Tovább nehezíti a helyzetet a kiskereskedelmi láncokra vonatkozó különadó: információink szerint az Auchan két éve azért halasztotta el saját online rendszerének bevezetését, mert a netes beruházás már nem fért volna bele a büdzséjükbe. Idén viszont biztosan elindul a szolgáltatás, azt azonban nem árulták el, hogy pontosan mikor.
A diszkontok kivárnak...
Az FMCG piac egészére jellemző, hogy a kevesebb és koncentráltabb választékot jelentő, diszkontosodás felé halad, így a modell éllovasainak tekinthető Aldi és Lidl - a Figyelő értesülései szerint - jelenleg inkább a bolthálózat bővítésére koncentrál.
A diszkontokkal ellentétben a hagyományos láncok esetében, mint az Auchan vagy a Spar, az online vásárlás beindítása már néhány éve folyamatosan napirenden van, azonban a magas belépési költségek és a különadó okozta terhek miatt egyelőre várat magára az indulás.
Saját magának terveztetett autót a Tesco
A beruházási költségeket jól érzékelteti a 66 autót futtató Tesco esete: a vállalat például rájuk szabott Mercedes-furgonokkal szállítja ki a megrendelt termékeket (külön nekik tervezett járműveket gyártanak Kecskeméten), egy-egy elosztó központban pedig legalább 10-15 ilyen autó áll rendelkezésre. Ez már önmagában több százmilliós költséggel jár, de ehhez még hozzájön a sofőrök foglalkoztatása, valamint az online fejlesztések költsége is.
A TESCO online üzletága a kapcsolódó szinergiák (pl.: az áruházi dolgozók válogatják össze a megrendelt csomagokat) kihasználása miatt üzemi szinten nyereséges lehet, ugyanakkor a beruházási költségek megtérülési ideje, sikeres működés mellett is évekbe telhet - fogalmazott Madar Norbert, a GKI Digital üzletágvezetője.
Hatalmas a bővülés, de még mindig kevés
Iparági becslések szerint az online FMCG piac 2014-ben kb. öt-hat milliárd forintos forgalmat bonyolíthatott, ez az összeg pedig jócskán elmarad az áruházak százmilliárdos bevételétől.
A lista élén vélhetően a Tesco és a G'Roby áll, miközben - piaci forrásaink szerint - a CBA részesedése elenyésző, aminek oka, hogy a szolgáltatás jelenleg alig ismert, és a cég saját kommunikációjában sem tereli vásárlóit a számítógépek elé. Erről árulkodnak Fodor Attila a CBA kommunikációs igazgatójának szavai is, aki arról számolt be, hogy hamarosan megújul a webshop szolgáltatásuk, ami után már jóval több termék lesz rendelhető. Hozzátette: a szállítási terület egy ideig biztosan a fővárosra és vonzáskörzetére korlátozódik.
A Tesco tájékoztatása szerint 2013-as indulásuk óta 450 ezer rendelést teljesítettek 73 ezer regisztrált felhasználónak, tavalyhoz képest pedig 30 százalékkal nőttek a megrendelések. A Figyelő úgy tudja, az átlagos online kosárérték 10-12 ezer forint körül alakul, így - becsléseink szerint - az indulás óta legalább 4-5 milliárdos online forgalmat bonyolíthatott a Tesco.
Általában a tehetősebb rétegek intézik bevásárlásaikat online, és többnyire továbbra is tartós élelmiszereket - ásványvíz, állateledel, konzerv - vesznek. Emellett, nagy vásárlói csoportot képeznek a közületek is.
Lusták vagyunk elmenni ásványvízért
Nagy Sándor, a G'Roby vezetője még nagyobb kosárértékről számolt be: náluk egy átlagos vásárló 30 ezer forintot költ, naponta pedig 220-240 címre mennek ki. A termékek jellegét tekintve náluk is az ásványvíz a legnépszerűbb, de sokan vesznek tartós tejet, üdítőt, háztartási papírárut, kávét és édességet, fagyasztott termékeket, valamint tisztítószert. A G'Roby jóval hosszabb történetre tekinthet vissza, miután már 15 éve foglalkoznak házhozszállítással, így a teljes cégcsoport (6 üzlet Budapesten és az online felület) forgalmának majdnem negyedét adja a netes vásárlás.