Ha cél a távoli országokba irányuló kivitel növelése, akkor a régiós exportban szükséges megerősödnie a kisebb cégeknek. Ehhez állami segítség kell - állítja kutató közgazdász szerzőnk.
Hazánk 2014-ben 209 országba exportált. Természetesen a célpiacok közül sok helyre nagyon szerény a kivitel, és nincs minden évben értékesítés. A 209-ből 143 állam esetében a magyarországi cégek értékesítése meghaladta az 1 millió eurót, 55 országban volt 100 millió, s 19-ben érte el az egymilliárd eurót. A legtöbb kivitel Németországba ment, 23 milliárd euróval, ez a teljes magyar kivitel 28 százaléka.
Mit tudunk a célpiacok megoszlásáról? Tavaly a magyar export 57 százaléka ment Nyugat-Európába. A legfontosabb piac Németország mellett Ausztria, Olaszország, Svájc. A második legfontosabb országcsoport a közép- és kelet-európai EU-tagoké. Ide érkezik a kivitel bő 20 százaléka. Összességében tehát a magyar exportbevételek 78 százaléka az EU-ból, illetve az azzal vámunióban működő országokból származik. Ha ehhez még hozzávesszük Délkelet-Európát, akkor a vén kontinens szerepe megközelíti a 82...
A cikk további része csak Figyelő-előfizetők számára érhető el, vagy olvassa el a teljes cikket a Figyelő 2015/25 számában.
Olvasáshoz kérjük, adja meg előfizetési azonosítóját.
Kérjük, olvassa a szabadon felhasználható cikkeinket!