Több ezer embert rúghatnak ki, ha nem lép a kormány

Váczi István
2015-08-06 14:05
frissítve: 2015-08-05 17:57
Több ezer munkahely van veszélyben Záhonyban és környékén. A Dunaferr szállításainak visszaterelése rengeteget segítene, de a kabinet csak lassan mozdul.
A forgalom visszaesése válsághelyzetet eredményezett Záhonyban. Az átrakókapacitás állami tulajdonban maradt részét működtető Záhony-Port Zrt. tulajdonosa, a MÁV azt írta lapunknak, hogy a forgalom az idei első fél évben 34 százalékkal csökkent.

Az elbocsátások elkerülése érdekében a cég június 1-jétől csökkentett munkaidőt vezetett be. Ezen túlmenően a MÁV-csoport leányvállalatai karbantartási, valamint informatikai tesztelői, adatrögzítési, alkalmazásüzemeltetői munkákkal látják el a Záhony-Portot (az utóbbi társaság mintegy 400 fős létszámának negyede fehérgalléros dolgozó).

Közel sem csak az ő munkahelyük kerül azonban veszélybe, ha nem sikerül valahogy visszatornászni a forgalmat a tavalyi szint közelébe. Szakmai becslések szerint ebben az esetben - a továbbgyűrűző hatások miatt - akár háromezer ember is elveszítheti az állását.

Záhony-Dunaújváros

A helyzet kulcsát a Dunaferr jelenti, amely forgalmainak jelentős része az utóbbi időszakban - különböző okokból - elkerülte Záhonyt. Kovács Imre, a közel 70 százalékos piaci részesedésű tehervasúti vállalat, a Rail Cargo Hungaria Zrt. vezetője régóta szorgalmazza, hogy az állam kössön stratégiai megállapodást a Dunaferr-rel. Ebbe azt is bele lehet venni, hogy a vállalat, amennyire csak lehetséges, Záhonyon keresztül bonyolítsa a forgalmát, ennek érdekében pedig onnan Dunaújvárosig kapjon kedvezményt a fuvarozók a pályavasúti díjból.

A Dunaferr tájékoztatása szerint a kabinet továbbra sem kereste meg ebben a kérdéskörben, pedig a vállalat nyitott a megbeszélésekre. A társaság nevét lapunknak küldött válaszában a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium sem említette, amely arról írt, hogy a tárca megkezdte egy átfogó stratégia kidolgozását a vasúti forgalom növelése érdekében. A tervezett intézkedések között a helyi pályahasználati díjak felülvizsgálata is szerepel.

A témáról részletesen olvashat a Figyelő hetilap augusztus 6-i, idei 32. lapszámában.