A fapadosok gazdasági ereje összeadódik
2015-09-05 11:24
A diszkont légitársaságok jelentősen befolyásolják Európa régióinak gazdaságát, és a kontinensen belül a járatok kapacitását is jelentősen bővítették, ezzel új munkahelyeket hoztak létre - hangzott pénteken a Budapesten tartott CEE Aviation Conference légügyi konferencián.
Hajdu András, a WeLoW Aviation Consulting társalapítója előadásában azt mondta, hüvelykujj-szabályként minden egymillió utas nagyjából ezer új munkahelyet teremt, az első évben egy régióban átlagosan 140 új munkahely keletkezik megfelelő légi összeköttetés esetén, ez a járat üzemeltetésének hatodik évében már 1300-ra emelkedik. Napi 80 eurós átlagos költéssel számolva egy utas 212 euró bevételt generál az első évben, a hatodikban pedig már 342 eurót - tette hozzá.
Elmondta még, hogy a diszkont légitársaságoknak jelentős befektetést igényel egy-egy új járat elindítása, mivel egy átlagos, ezer kilométer hosszú útvonal üzemeltetése 7 millió euróba kerül. A repülőterek kiszolgálási díjai a diszkontok költségsorrendjében a második helyen vannak a kerozin után, ezért a reptérüzemeltetők azzal tudják segíteni az új útvonalak beindítását, ha kedvezményeket adnak, amely viszont a sok utas miatt hamar megtérül.
Max Oldorf, a ch-aviation légügyi szaklap munkatársa a konferencián arról beszélt, hogy főként a diszkont légitársaságoknak köszönhetően jelentősen bővül egy-egy járat átlagos székkínálata: míg 2005-ben 111 ülőhelyet biztosítottak egy járaton, addig 2014-ben már 140-et.
Adataik szerint a regionális légitársaságok piaca jelentősen beszűkült: a legtöbb ilyen profilú cég megszűnt, a többiek pedig állami támogatás, vagy nagy társaság általi felvásárlás nélkül alig tudnak üzemelni. Tovább rontja a helyzetet, hogy a piac tovább szűkül - fűzte hozzá.
Kenny Jacobs, a Ryanair marketingért felelős vezérigazgató-helyettese előadásában azt hangsúlyozta, hogy a közép-kelet-európai régióban még nagyon nagy fejlődési potenciál van, ezért jelentős járatbővítéseket terveznek és nagyobb figyelmet fordítanak az üzleti utazókra is.
Jelezte továbbá: a jövő héten közlik a magyar piacra vonatkozó 2016-os nyári menetrendjüket, az idei téli időszakra pedig "árháborút" jelentettek be. Ezzel kapcsolatban a helyettes vezető további részleteket nem mondott.
MTI