Drága kerülő

Váczi István
2015-09-26 08:00
Jelentős piacvesztéssel járhat a hazai fuvarozók számára, ha tartósan fennmarad a jelenlegi helyzet a közép-európai határokon. Egy közepes méretű cég 50 milliós negyedéves veszteséggel kalkulál.
Komoly felkészültséget igényel egy négykezes zongoradarab, nincs ez másképp a közúti fuvarozóknál sem. A szakmában azt nevezik négykezes járatnak, amikor egy teherautó két sofőrrel indul útnak, hogy akkor is haladhassanak, amikor az egyikük éppen a kötelező pihenőidejét tölti. Jobb híján most ehhez a megoldáshoz nyúl sok ágazatbeli cég, az osztrák határszakaszon ugyanis olyan várakozásra, araszolásra kényszerülnek a teherautók, hogy képtelenség lenne egy emberrel teljesíteni a feladatokat. A fuvarszervezők számára nagy kihívás a migránshelyzet nyomán napról napra változó európai politikai helyzet és egyes tagállamok rapid határvédelmi intézkedéssorozata.

„Az exportnak most például arra kell figyelnie, hogy Szlovákia irányába meddig lesz akadálymentes a forgalom, de az európai körfuvarokat végző vállalkozásoknál is napirenden van a kérdés: a határellenőrzésekből és az ebből eredő késedelmekből kifolyólag ezek a cégek jelenleg 5 százalékos forgalomcsökkenéssel üzemelnek" - vázolja a helyzetet Dittel Gábor, a Magánvállalkozó Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete - NiT Hungary ügyvezető főtitkára. Hozzáteszi: amennyiben a probléma tartóssá válik, ugyanazon fuvarfeladat teljesítéséhez tizedével több járműre és gépjárművezetőre lesz szükség, ami csökkenti a bevételtermelő képességet.

A szervezet kapott visszajelzést a bécsi reptérről Magyarországra irányuló forgalom nehézségeiről is: normál esetben egy jármű naponta több fordulót is meg tud tenni, most ez lehetetlen. Délen sem rózsás a helyzet, igaz, a röszkei átkelőt vasárnap megnyitották, és lapzártánkkor is működött.

Egy tipikus német exportszállítás eljutási ideje 4-5 órával növekedhet, de ennél jóval nagyobb, 8-10, sőt 24 órás csúszások sem elképzelhetetlenek. Ez annak függvénye, hogy a fuvarozó hány - szigorú határellenőrzés okozta - torlódásba fut bele, illetve milyen hosszú a kerülőút. Céges szinten az is növeli az időráfordítást, hogy folyamatosan tájékozódnunk kell a határokon uralkodó helyzetről - jegyezte meg a Figyelő kérdésére Thomas Schauer, a Gebrüder Weiss Szállítmányozási Kft. ügyvezetője. A vasúton dolgozók élete sem könnyebb: Kukely Márton, a CER Cargo Holding Zrt. vezérigazgatója a minap arról számolt be, hogy Békés megyében néhány migráns kapaszkodott fel az egyik szerelvényükre.

További részletek a Figyelő legfrissebb számában.