Mint oly sok sikertörténetben láthattuk, a mára tíz országban jelen lévő MET-csoportot is néhány vállalkozó szellemű munkatárs indította el 2007-ben. Noha a létszám azóta a háromszázat is meghaladja, a nemzetközi energiakereskedő társaságnak sikerült megőriznie a kisebb cégekre jellemző rugalmasságot és a gyorsaságot.
„Fel kellett nőnünk a növekedéshez. Ma már komoly vállalat vagyunk, a térség államaival is versenyképes a finanszírozásunk, kiváló a kockázatkezelésünk. A legfontosabb versenyelőnyünk pedig, hogy remekül integrált, szinte real-time rendszereink vannak" - magyarázza Staár Beatrix, a MET Csoport marketing és kommunikációs igazgatója. Hozzáteszi, hogy a cég képes órákon vagy akár perceken belül komoly döntéseket meghozni.
Staár Beatrix
Lényeges elismerni a kollégák szakértelmét és tehetségét, lehetőséget biztosítani számukra újabb és újabb posztokon, ám Bárány Katalin, a MET Csoport HR-igazgatója szerint ez még nem elég a sikerhez. „Beszélt nyelvtől és nemzetiségtől függetlenül meg kell látnunk azt is, hogy kiben van kellő hajtóerő, tehetség és elkötelezettség. Ezek azok az erősségek, amelyek hosszú távon sikert hoznak az egyén és a vállalat számára is" - mondja a HR-igazgató.
A vállalat a jövőben is kiemelt figyelmet fordít a belső toborzásra és a munkaköri rotációra, hogy a munkatársak minél több helyen hasznosítsák és gyarapítsák a tudásukat. Csoportszinten még az idén tehetségfejlesztő program indul, amely elsősorban a fiatalabb kollégák között igyekszik fellelni a jövő ígéreteit. „Legyenek önállóak, elkötelezettek, nagyon jól kommunikáljanak, és tudjanak gyorsan alkalmazkodni a változó körülményekhez. Ez utóbbi alapvető elvárás a napi munka során" - sorolja Bárány Katalin.
Bárány Katalin
Miközben a cég folyamatosan növekszik, az elmúlt években kezdett tudatosan aktívabb külső kommunikációt is folytatni. Ez nem csak a kommunikációs csapatnak adott feladatot: a cég vezetőinek szintén felelősségük részt vállalni a hatékony kommunikációból. Emellett a piaci részesedés növeléséhez és az üzleti ellenálló-képességhez elengedhetetlen az erős márka is. „A mi dolgunk bemutatni a kiugró teljesítmény mögött húzódó szakmaiságot és kitartó munkát. A gázkereskedelemhez négy tényező kell: fizikai/kereskedelmi pozíciók, kiemelkedő szakemberek, finanszírozás és informatikai rendszerek. A legfontosabb azonban az emberi tényező" - fogalmaz Staár Beatrix.
Mint Bárány Katalin mondja, a vállalat sikerét a kollégák szaktudása biztosítja. Nem is akárhogy, hiszen a MET immár a vezető európai energiakereskedő cégek klubjába tartozik.
A nemzetközi terjeszkedés és a növekedés mellett új ötletekre is szükség van. A mindennapi üzletmenetben a MET igyekszik innovatív megoldásokat nyújtani az ügyfeleknek, és ezt csupán a legkiválóbb szakemberekkel tudja garantálni. „Nem csak arra figyelünk, hogy kiket válogatunk be a csapatba, hanem arra is, hogy a csapat miként tudja kinevelni a leendő vezetőket, akik segítenek új területek meghódításában" - érvel a HR igazgató. Büszke arra, hogy a MET-ben csoportszinten több vezető pozícióban is nők dolgoznak, ami az energetikai szektorban nem jellemző.
A tehetségek felkutatására a cég házon kívül is odafigyel. Együttműködik például a Budapesti Corvinus Egyetemmel, és részt vesz a vezető egyetemek és vállalatok által létrehozott CEMS nevű programban (Community of European Management Schools). A MET a tehetséges fiatalok felkarolásának szándékával több alapítványt és jótékonysági egyesületet is támogat.
A MET dióhéjbanA MET 2007-ben Magyarországon alapított, ma már - a leányvállalatain keresztül - tíz országban jelen lévő energiakereskedő cég (Magyarország, Szlovákia, Románia, Szerbia, Horvátország, Ausztria, Svájc, Egyesült Királyság, Oroszország, Törökország). Fő tevékenysége a földgáz-kereskedelem, emellett áram- és kőolaj-kereskedelemmel, illetve - a Dunamenti Erőműben - áramtermeléssel is foglalkozik. A MET-csoport 19 ország gázpiacán kereskedik, 2014-es bevétele megközelítette a 4 milliárd eurót.
Új réteg...