A NAV leendő vezetője „Korszakváltás"-címmel jelentette be: új időszámítás kezdődik az adózásban, hogy az minél kisebb terhet, bürokratikus kötöttséget jelentsen az állampolgároknak. A kormány a parlament elé terjesztette azt a módosító javaslatot, amely leveszi az adóbevallás terhét a magánszemélyek válláról. Két év múlva már szinte mindenki bevallását a NAV készíti el. Első lépcsőben, 2016 -tól azonban csak azoknak, akiknek egyetlen munkáltatótól származik jövedelme, s nem vesznek igénybe semmilyen kedvezményt. Ez mintegy 1,5 millió embert érint. A következő körben, azaz 2017-től pedig az egyéni vállalkozókat és őstermelőket leszámítva mindenki másét, tehát mintegy 3,5-3-8 millió embernek nem kell szja-bevallást készítenie. Csupán annyit kell tenniük, hogy amikor az adóhatóság megküldi számukra a bevallás-javaslatot, azaz a bevallási ajánlatot, nyilatkozniuk kell, hogy elfogadják azt vagy észrevételezik.
ÖSZTÖNZÉS.
Egy másik szabályozás az ÁfA alany vállalkozásokat érinti. A jövő év első negyedévét követően a NAV minősíteni fogja őket, „megbízható, jó", „átlagos" vagy „kockázatos, rossz adózó"- kategóriák szerint. Jó adózó az lehet, aki már legalább 3 éve működik, nem állapítottak meg nála 3 százaléknál nagyobb adókülönbözetet 5 évre visszamenőleg, nem állt adószám felfüggesztés alatt, s nem is függesztették fel 5 éven belül az adószámát, s nincs 500 ezer forintnál nagyobb adótartozása. Aki ebbe a kategóriába esik, annál az adóhatóságnak 180 nap alatt be kell fejeznie az ellenőrzést, s ha esetleg szankciót szab ki, annak mértéke alacsonyabb, mint a törvényben előírt jelenlegi mérték. A legnagyobb előny az, hogy csökken számára az ÁFA visszaigénylés határideje. Ez a szabályozás 2017 január 1-én lép hatályba, s az a célja, hogy mindenkit ösztönözzenek az adójogszabályok betartására, megérje jó adózónak lenni. A kockázatos vagy rossz adós az, aki szerepel a nagy összegű, 100 millió forint feletti adótartozók listáján vagy be nem jelentett módon, azaz feketén foglalkoztat, illetve, amely céggel szemben 1 éven belül a NAV üzletbezárási szankciót rendelt el. Őket nem illetik meg az eljárási kedvezmények legalább egy éven át. A hatóság ugyanis évenként vizsgálja a törvényi kritériumok meglétét, s akkor újra besorolja az adózókat valamely kategóriába. A mai NGM tájékoztatón bejelentették azt is, hogy különböző adózási kedvezményeket kapnak az elektronikus autók tulajdonosai. A „zöld autók" után nem kell regisztrációs adót, gépjárműadót, cégautó adót és átírási illetéket fizetni. Tállai András szólt arról is, hogyan lehet a jövőben az EU szabályoknak megfelelően pálinkát főzni. A lényeg, hogy megmarad az otthoni pálinkafőzés lehetősége, nem kell mérni a párlat fokát, nyilvántartást sem kell vezetni, a megszokott módon szabadon lehet főzni. Az egyedüli elvárás, hogy párlatadó-jegyet vásároljon az, aki főz, ami literenként 700 forint. Ezt nem a NAV, hanem az önkormányzati adóhatóság, s a helyi jegyző ellenőrzi.
Lapunk megkérdezte, hogy NAV átalakítása során a központi hivatal integrálódik-e a minisztériumba, amire Tállai András azt válaszolta, lesz egy külön adóügyi államtitkárság. „Hogy ebbe az egységbe hány ember megy át a NAV központi hivatalából, azt egyelőre nem lehet tudni"- hallottuk. A sajtótájékoztatón elhangzott: nem lesz társadalmi vita az adóhatóság átalakításáról. Ehelyett a NAV munkatársait kérdezték meg. „A több, mint húszezer válaszból azt a következtetést vontuk le, hogy dolgozók egyetértenek az integrációval, támogatják a kormány változtatást szorgalmazó javaslatait, sőt, várják az átalakítást" - fogalmazott Tállai. Hozzátette, az elbocsátásoknál nem fűnyíró elvet alkalmaznak, ezért nem határoznak meg előre számokat. Teljes körű szakmai átvilágítást követően születik meg a döntés arról, hol, milyen szervezeti egységeket milyen arányban érint majd a leépítés. Arra a kérdésre, hogy dolgozik-e még az USA kitiltási botrányában érintett vezető a NAV-nál, s a szervezet reputációjának helyreállítása érdekében kezd-e ezzel valamit, az államtitkár kijelentette: „A személyek kiválasztásánál egyedüli szempont az, hogy tudnak-e az új gondolkodással, az adóhatóság új szellemiségével azonosulni, alkalmasak legyenek a feladatra, s hatékonyan és eredményesen dolgozzanak.