Elterjedés előtt a telemedicina?

válassz
2015-10-28 09:55
Minden harmadik honfitársunknak magas vérnyomása van. Ennek hatékony kezelésében, egészségi állapotának folyamatos nyomon követésében a technológia ad hathatós segítséget, a költségek csökkentése mellett.

Az, hogy túlterheltek az orvosok hazánkban, mindenki számára nyilvánvaló. A betegek számára az orvoslátogatási procedúra egy-másfél órát kitevő tevékenység. Egyszerű esetben összeáll ez átlagosan 30-40 perc várakozásból, míg bejutnak az orvoshoz, az átlagos praxist jelentő 5-7 perces vérnyomás, vagy vércukorszint ellenőrzésből, és magából a rendelőhöz való eljutásból- az ebből fakadó stressz és költség mellett.
Költsége az államnak is jelentős: közel 30 milliárd forintot költött el az egészségügyi kassza a magas vérnyomás elleni gyógyszerek támogatására 2013-ban, az Országos Egészségbiztosítási Pénztár adatai szerint. Ezzel együtt az egészségügyben is fokozódik az egyszerűbb működést biztosító, és magas szintű, biztonságos rendszerek iránti igény.

„A jelenlegi technikai feltételek mellett nemcsak időrabló, hanem hatékonytalan is a jelenlegi rendszer, mivel a terápia tervezése, nyomon követése megoldhatatlan feladatnak tűnik a nagyszámú betegforgalom mellett. Magyarországon minden harmadik ember magas vérnyomás problémával küzd"- mondja Mezei Rudolf, a Hungimpex Kft. ügyvezetője. Az egészségügyi szakközgazdász szerint azonban a személyre szabott gondoskodás digitális technológiával bárhonnan elérhető.
Erre ad megoldást egy nemrég bemutatott telemedicina rendszer, a Medistance. A beteg számára ez annyit jelent, hogy nem kell bejárni az egészségügyi szolgáltatóhoz, hanem otthonról, egy gomb megnyomásával küldheti el a klinikailag hiteles vérnyomás, vércukor, és más mért adatait az orvoshoz.

A rendszer lelkét az OMRON mérő készülékei adják, amelyek M2M (gépek közötti kommunikáció) módon juttatják el az adatokat egy fejlett rendszerhez, és valós idejű adatelemzéssel segítik az orvosok munkáját. Segítségével csak akkor kell behívni a beteget, ha arra valóban szüksége van, azaz csökkenthető az egészségügy, az orvosok terheltsége. Az orvosokat itt elemző algoritmusok egyaránt támogatják a megfelelő döntéshozatalban. A telemedicina rendszer arra is képes, hogy a hozzátartozókat értesítse az átlagostól eltérő adatokról, így plusz biztonságot ad a rászorulók családtagjai számára. A folyamatos adatoknak köszönhetően teljes állapot- és kórtörténet áll rendelkezésre egy rendszerben, azok akár évekre visszamenőleg lekérdezhetőek, elemezhetőek.

Mezei Rudolf szerint bár a technológia soha nem fogja helyettesíteni az orvos-beteg találkozásokat, abban óriási segítséget nyújt, hogy a páciensek élete nyugodtabb legyen, az orvosok alaposabban tudjanak foglalkozni a valóban ellátást igénylő páciensekkel, és összességében csökkentse az egészségügy nem megfelelően hatékony szervezéséből fakadó költségeket.

A Medistance rendszerének megvalósításában az SAP szoftvercég technológiája is szerepet játszott.