A legtöbb nagyvállalat szeretne zöldnek látszani, ám sokszor csak marketingfogás a természet védelme, a jóhiszemű vásárlók pedig a kívánttal épp ellentétes hatást érhetik el, ha nem tájékozódnak alaposan.
A fejlett országokban ma már fontos szerepe van a piaci sikerben, hogy egy termék vagy szolgáltatás előállítója is elkötelezett a környezet védelme mellett - legalábbis látszatra. Sokszor ugyanis nem valós felelősségvállalásról van szó, csak üzenetként jelenik meg a zöldszemlélet, ám hosszú távon ez igen veszélyes stratégia. Erre már angol kifejezés is van: greenwashing, azaz a zöldnek beállított, de környezetileg káros termékek-szolgáltatások. Ennek most az egyik nemzetközi jelképe lett a Volkswagen a dízelmotorbotránnyal. Ha nem is ilyen nagyságrendű, de mégis nagyon érdekes a kapszulás kávék példája. A svájci Nestlé Magyarországon is elindította a Nespresso fenntarthatósági programját, amelynek keretében újrahasznosítják az alumíniumkapszulákat. Egy kis gondolkodással azonban belátható, hogy ez nem éppen a kávéélvezet leginkább környezetbarát módja: negyedkilós vagy nagyobb kiszerelés helyett 5 grammonké...
A cikk további része csak Figyelő-előfizetők számára érhető el, vagy olvassa el a teljes cikket a Figyelő 2015/45 számában.
Olvasáshoz kérjük, adja meg előfizetési azonosítóját.
Kérjük, olvassa a szabadon felhasználható cikkeinket!