A BKV, a rendőrség és az engedélyező hatóság által indított szakértői vizsgálat a sínfékrendszer mellett a jármű vezérlésére is kiterjed, ám egyelőre nem találják a baleset pontos okát. Az viszont bizonyos, hogy nem emberi mulasztás miatt következett be az ütközés, a jármű egyszerűen nem állt meg, a fékek nem az előírások szerint működtek - olvasható a portálon.
A Népszabadság információja szerint a jármű fékjei közül több ki volt iktatva, ám az erre vonatkozó jelzés nem jelent meg a vezetőfülkében. Egyelőre azt sem tudják, hogy miért nem működött az összes fék, beleértve a második körös fékrendszert.
Mindez súlyos koncepcionális hibára utalhat, ami nem volt előre jelezhető a CAF által hozott nemzetközi független szakértői bizonyítványból, és eddig nem tűnt fel az engedélyező Nemzeti Közlekedési Hatóságnak sem.
A baleset okának pontos meghatározása nélkül egyelőre csak találgatni lehet, hogy a hiba kiiktatásához újra kell-e kábelezni az összes szerelvényt, vagy a szoftvert kell módosítani.
Nem ez volt az egyetlen galiba a spanyol villamosokkal. Januárban kiderült, hogy a közlekedési hatóság kiegészítő vizsgálatokat kért az 1-es villamos új, kelenföldi szakaszának átadása előtt. A hatóság ugyanis az engedély kiadása előtt legalább egy hídmérnök számításait látni szerette volna arról, hogy a Rákóczi híd valóban elbírja-e a tervezettnél két-három tonnával nehezebb spanyol villamosokat. Csakhogy a BKK sem a számításokat, sem a próbaterhelést nem rendelte meg előre.