A szingapúri és a porosz út

Cseke Hajnalka
2015-12-10 07:22
frissítve: 2015-12-09 09:55
Dél van, és még nem érkezett meg a fizetésem! – panaszolta hétfőn az egyik somogyi iskola tanára. Kollégáihoz hasonlóan későn kapta meg a pénzét. Nem érdemes felfújni az ügyet, még akkor sem, ha több százezer embert érintett a Magyar Államkincstár új bérszámfejtési rendszerre történő átállása.

Van persze köze a közoktatás rendszerszintű problémájához, hiszen ha nem egyetlen munkáltatója lenne valamennyi állami iskolának, akkor talán a fizetési utalások is gördülékenyebben mennének. És sok minden egyéb is. Oktatáskutatók nem 2010 óta kongatják a vészharangot, sokkal előbb kezdték. Változásra van szükség: ismeretközvetítés helyett ideje áttérni a kompetenciaalapú, képességfejlesztő oktatásra.

Ehelyett mi történt mondjuk csak az utóbbi öt évben? A modernizáció jegyében egyetlen szervezet alá vonták az állami közoktatási intézményeket. A Klik 150 ezer pedagógus munkáltatója lett. Minden más ebből következik, köztük az, hogy egy részük s az óraadók több hónapos csúszással kapják meg a járandóságukat. Az egységes kerettanterv, az egyentankönyvek, a tanári portfóliók, a tanfelügyelői rendszer, a pedagógus-önértékelési csoportok a nagy eg...

A cikk további része csak Figyelő-előfizetők számára érhető el, vagy olvassa el a teljes cikket a Figyelő 2015/50 számában.
Olvasáshoz kérjük, adja meg előfizetési azonosítóját.
Kérjük, olvassa a szabadon felhasználható cikkeinket!