A szennyezőanyag-kibocsátási botrány következményeivel küszködő német
auótgyárnak 11 év óta először kellett tudomásul vennie, hogy eladásai az előző évhez képest csökkentek.
A VW márkájú személygépkocsik forgalma 2015-ben 4,8 százalékkal, az előző évi 6,12 millió darabról 5,82 millió darabra esett vissza. A helyzetet tovább rontja, hogy a decemberi megrendelések visszaesése Kínában és az Egyesült Államokban is a kereslet mérséklődésére utal.
A VW ígéretet tett arra, hogy a következő hetekben rendbe teszi azt a több millió autót, amelyeket az Egyesült Államokban a kibocsátási szinteket meghamisító szoftverrel látott el.
Az értékesítési számok szeptemberben, a botrány kirobbanása után kezdtek csökkenni. A VW októberben 5,3, novemberben 2,4, decemberben pedig 7,9 százalékkal kevesebb személyautót értékesített, mint az előző év azonos hónapjaiban.
A legnagyobb részleg forgalmának visszaesése magával rántotta az egész Társaság teljesítményének alakulását is. A VW összesen 9,93 millió járművet adott el, ami 13 év óta először kevesebb az előző esztendőben értékesített darabszámnál.
A Volkswagen vezérigazgatója, Herbert Diess azonban szerdán kijelentette: bizakodik abban, hogy a Társaság hamarosan megtalálja a kivezető utat. „Össze fogunk állítani egy csomagot, amely kielégíti a hatóságokat és ami a legfontosabb, találkozik vevőink elvárásaival” - mondta Herbert Diess.
Úgy tűnik azonban, hogy a hatóságok kevésbé bizakodóak. Az amerikai Környezetvédelmi Ügynökség (EPA), amelynek szakértői a botrányt kirobbantották, hétfőn bejelentette: „a VW egyelőre nem állt elő elfogadható megoldással”.
A Társaság a jövő héten, Washingtonban ismerteti terveit az amerikai hatóságokkal.
Az amerikai vádak
Az Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériuma hétfőn pert indított a VW ellen. A kereset szerint a Társaság olyan, számítógépes szoftvert tartalmazó berendezést épített autóiba, amely érzékelte, mikor ellenőrzik a motor szennyezőanyag-kibocsátását.
George Jepsen, Connecticut főügyésze pénteken azt mondta, hogy a Társaság nem volt együttműködő a vizsgálat során. A német jogra hivatkozva nem adta ki azokat az e-maileket, amelyeket a cég vezetői küldtek egymásnak a kibocsátási botránnyal kapcsolatban.
„Nem megnyugtató, hogy azokkal a nyilvános közleményekkel szemben, amelyeket a Társaság az együttműködési készségről és a tudatos csalás kivizsgálására irányuló vizsgálatok gyors lezárásának igényéről tesz, a Volkswagen a német jogra hivatkozva valójában megtagadja az együttműködést” - áll George Jespen közleményében.
Az autóipar rekord évet zárt
A 2015-ös évben az Autodata statisztikái szerint minden korábbinál több, 17,47 millió autót adtak el. Az adatgyűjtés 1980 óta folyik. Az egyik legnagyobb amerikai autógyártó, a General Motors eladásai 8 százalékkal nőttek.
A Mercedes-Benz USA megalapítása óta nem zárt ilyen jó évet. Forgalma 3,8 százalékkal emelkedett. Az év az Egyesült Királyságban is eladási rekordokat hozott. Az Autógyártók-és Kereskedők Szövetsége szerint 2,63 millió autót vettek nyilvántartásba, többet, mint az előző csúcsévben, 2003-ban.