Ami a mikrovállalkozások világában és a home office alapú vállalati munkában közös, hogy jóval nagyobb fokú önállóságot kíván meg egy állandóan változó környezetben. De milyen képességek kellenek ahhoz, hogy valaki sikeres legyen ebben a környezetben?
New Yorkban ülök a Metropolitan múzeum egy egyik magas beosztású tanácsadójával, aki mellesleg vállalkozó is, vállalatoknak ad tanácsot, hogy milyen művészettel kapcsolatos stratégiát alakítsanak ki. Arról beszél, hogy régen onnan lehetett tudni, hogy valaki sikeres, hogy milyen cégnél ült, és milyen autója, fix fizetése és irodája volt. Most a tehetséges és sikeres emberek nagyon nagy százaléka egy vállalkozást üzemeltet, ahol valószínűleg saját magán kívül csak 1-2 további alkalmazott van. Az illető szakember értéke a vele még hálózati és alkalmi alapon együttműködő 4-5 ember értékének átlaga... Ő ad el, ő dönt, rugalmasan nyúl egy gazdag kapcsolati hálón belül elérhető, széleskörű szakértelmi bázishoz.
Ha megnézzük a kisvállalkozásokhoz kapcsolódó statisztikát, akkor elképedünk. Az USA-ban jelenleg 28 millió kisvállalkozás van, az összes dolgozók 50 %-a kisvállalkozásokban dolgozik és az újonnan létrejött állások 65%-át ezek a vállalkozások teremtették. Ezen vállalkozások 52 százaléka csak otthoni irodát üzemeltet! Az EU-ban jelenleg 23 millió kis vállalkozás van és ők adják az üzleti tevékenység 98 százalékát, a foglalkoztatottak 67%-át, az új munkahelyek 80 százalékát. A KSH szerint 2014. december 31-én megközelítőleg 1 millió 115 ezer önálló vállalkozó és mintegy 588 ezer társas vállalkozás volt Magyarországon. Érdekes, hogy miközben a munkavállalók preferenciái változnak a vállalkozói vagy kisvállalati és start-up irányba, a munkáltatói oldalon is változnak a munkavállalók iránti elvárások.
A mammut méretű multik is mennek a virtuális teamek és home office alapon dolgozó (felső)vezetők irányába. Az elmúlt két hónapban több száz vezetővel dolgoztam együtt a GE-nél az USA-ban, és egy igen meghatározó részük szintén home office-ból látta el feladatát. Ezzel mintegy összhangban egy nagy európai központú multi magyarországi cége azzal keresett meg minket, hogy miképpen tudnának vezetőikből valódi vállalkozókat faragni, akik tulajdonképpen saját vállalkozásként kellene, hogy tekintsenek az üzletágukra. Az elvárás, hogy ők döntsenek a beszállítókról (semmi nem egyértelmű, még az sem, hogy a back office funkciók szolgáltatását kívülről vagy cégen belülről veszik igénybe), nekik kell új ügyfeleket találni és egy központi HR funkció helyett teljesen ők felelősek az emberek minőségéért és fejlesztéséért. Mindezt úgy, hogy nemrég még csak belső szolgáltatásokat nyújtottak a cégcsoporton belül, vagyis mindez a felelőség radikálisan új volt nekik.
Ami a mikrovállalkozások világában és az akár home office alapú vállalati, de vállalkozó szemléletű munkában közös, hogy jóval nagyobb fokú önállóságot kíván meg egy állandóan változó környezetben, ahol rendkívül sokféle stakeholderrel kell együttműködni. De milyen képességek kellenek ahhoz, hogy valaki sikeres legyen ebben a környezetben?
• Alkalmazkodóképesség, rugalmasság
• A bizonytalanság tűrése
• Agilitás - kíváncsiság az újra és nyitottság a folyamatos tanulásra, új készségek elsajátítására
• Mindenki elad - értékesítési és tárgyalási, kommunikációs készségek
• Önállóság, időmenedzsment
Ha megnézzük, hogy az oktatási rendszerünk mire készít fel, akkor elég ijesztő képet látunk. Nem képezik a részét a klasszikus középiskolai és egyetemi oktatásnak, de a továbbképzések és tréningek nagy része is nehezen tud mit kezdeni azzal, hogy bár képességekről beszélünk, nagy részben mégis a szemlélet és hozzáállás az, ami meghatározza, hogyan teljesít valaki a fenti szempontokból. Ideje tehát, hogy saját magunk gondolkodjunk el azon, hogyan tudunk fejlődni ebben az irányban.
A következőkben néhány pofonegyszerű ötletet szeretnék arra adni, hogyan fejleszthetjük ezen képességeinket akár saját magunk.
Alkalmazkodóképesség és rugalmasság, bizonytalanság tűrése
Milyen teret ad Ön az életében a változásnak és a szokatlan dolgoknak? Érdemes hetente egyszer legalább valami újat iktatni az életébe. Mondjuk, más úton menni haza, mint eddig, vagy máshol ebédelni és mással, mint általában szokott.
Agilitás és kíváncsiság
Milyen formában tájékozódik az új trendekről? Olvas-e olyan szakmai kiadványokat, melyek nem szorosan az Ön szakmájához kapcsolódnak? Látogat-e virtuálisan olyan online fórumokat, mint például a TED, ahol rendkívül sokszínű információt kaphat, igen magas szakmai színvonalon?
Mindenki elad: Ön el tudja adni saját magát és az ötleteit?
Érdemes elgondolkodni azon, hogy össze tudja-e foglalni 1 percben, mi az, ami Önt különlegessé teszi és megkülönbözteti másoktól? Ha egy ötletet vagy gondolatot akar bemutatni, mi az az egy perces esszencia, amit át akar adni a hallgatóságnak?
Önállóság és időmenedzsment
Ön mennyi időt tölt azzal, hogy olyan dolgokról gondolkozik és beszél, amelyek alapvetően nem befolyásolhatóak Ön által? És mennyi időt tölt azzal, hogy olyan dolgokat tesz máshogy és azok megváltoztatásán dolgozik, amire van valódi befolyása? Hogyan tud úgy kezdeményezni, hogy lehetőleg Önön múljon egy adott szituáció megoldása, és ne valaki máson? Hol és milyen helyzetben próbálhatná ezen a héten átvenni a kezdeményezést, hogy megváltoztasson egy eredményt, amit már ismer és nem kedvel?
A folytatásban foglalkozunk a fenti képességekkel mélyebben is, illetve megvizsgáljuk milyen hatással vannak a stresszre és a munka és magánélet „egyensúlyára" a fenti trendek.
A szerző
Fehér A. Miklós, pszichológus és közgazdász végzettségű, szervezetfejlesztő coach és tréner. 20 év magyar és nemzetközi tapasztalattal rendelkezik a vállalatvezetés területén. Kilenc éve foglalkozik tréninggel és coachinggal, ügyfelei között megtalálható a magyar gazdaság számos meghatározó cége, pl a MOL, az ING vagy a Microsoft. Az Advantage Group alapítója ügyvezető partnere, a Feldmár Intézet egyik társalapítója, Robert Dilts világhírű NLP coach és mester tréner személyes tanítványa.