Ahogyan a napok szaladnak, úgy gyűlik össze egyre több és több ember Austinban. Már tudjuk azt is, miért vonták be átlátszó fóliával nem csak a villanyoszlopokat, a kukákat, de még a fákat is. Minden elképzelhető hely plakátok százaival van belepve, beragasztgatva. Akár a guano, úgy lepték el a várost - lásd: József Attila. Persze az emberhadak is egyre masszívabbak, mert az SXSW nevű, iszonyatosan cool és menő rendezvény közel sem csak a technológiáról szól.
Bár a tech és startup szakmának szóló SXSW Interactive sem kicsi, hiszen több mint 30 ezren regisztráltak az eseményre. Az SXSW Film és az SXSW Music azonban nem kevesebb, mint további 50 ezer látogatót vonz az egy héten át zajló texasi rendezvényre. Persze nem is akármilyenre, hiszen a hatalmas résztvevői létszám - magyar szemmel - elmondhatatlan nagy kínálattal találkozik.
Miről is van szó: megszámoltam, egyetlen időpontban, hétfőn 11 órakor csak és kizárólag az SXSW Interactive rendezvény, azon belül is az előadások és fórum beszélgetések egyszerre 47(!) teremben kezdődtek el, a város több mint 20(!) helyszínén, közülük tucatnyi, egyenként is hatalmas négy és ötcsillagos szállodájában. Általában az első három-négy emelet konferencia központjait teljesen elfoglalva. Az elővárosokkal együtt is csak 2,5 milliós, csendesnek mondható Austin ilyenkor egy hatalmas fesztivál-várossá változik.
Ebben az elmondhatatlanul nagy forgatagban olyan óriáscégek tudnak igazán könnyen kitűnni, mint például az IBM, a Samsung, vagy a Mazda, (ezek dollármilliókat fizetettek a szponzorálásért), de a résztvevő országok száma is 80! Azonban a Magyar Nemzeti Kereskedőház és a Design Terminál (DT) csapata alapos előkészítő munkát végzett. Már tavaly felvették a kapcsolatot a város egyik legbefolyásosabb startup-gurujával, a görög származású Angelos Angelou-val, aki International Accelerator nevű startup-neveldéjével segíti a magyarokat. Bár a nagyvállalkozó eddig több mint 250 ezer(!) munkahely megteremtését segítette elő Austinban és környékén, nyílt és barátságos ember, kellő alázattal és elképesztő kitartással dolgozik. Bár jólétéhez ez nem tesz hozzá sokat ez az inkább elhivatottságból űzött munka, hiszen van mit a tejbe aprítania. Idén pedig már 84 nemzetközi startupot juttattak itt előadási lehetőséghez, sőt, 2017-ben már 200-at szeretnének, ám csak olyanokat, amelyeknek alapítói nem az Egyesült Államokban születtek.
Mi nyolc projekttel (és egy rövidfilmmel) képviseltettük magunkat a fesztiválon, és szerencsére nem csak ott voltunk, hanem a szervezőknek hála, látszottunk is, nem vesztünk el a tömegben! A Kereskedőház és a DT helyi partnere a Trade Show (azaz a kiállítás vagy expo egy BNV nagycsarnoknyi területen) alkalmával kellően nagy standot alakított ki, ahol két hosszú délutánon a magyar projektek építhették amerikai üzleti kapcsolataikat. (A projektek leírását lásd külön, közülük sokukkal még később foglalkozunk).
A visszajelzések nagyon pozitívak, a beszélgetésekből kiderül, hogy a Budapest név egyre jobban cseng a nemzetközi tech szakemberek körében, látják és elismerik a magyar startup ökoszisztéma fejlődését. Egy Prezi-s srác is ezt mondta, a helyi startupperek közül pedig egyre kevesebbeknek kell magyarázni, honnan jöttünk! Az előadóknak ráadásul legalább a harmada-fele Prezit használ.
Az esti partizás sem maradhatott el, bár többen annyira elfáradtak a termékeny nap után, hogy inkább korán aludni tértek.
Folytatjuk még, egy összefoglaló anyaggal, és egy komplett tudósítás a Figyelő hetilapban is olvasható lesz, benne az egy amerikai hét tanulságaival.