Egészen elképesztő jövő előtt állunk

Halaska Gábor
2016-04-13 09:50
Pár év múlva egyre többen emelkedhetnek az űr peremére, a hosszabb életről pedig a mesterséges intelligencia gondoskodik. Ekkorát nem ígértek, de az austini seregszemlén részt vevő nyolc magyar startup így is sok kérdést kapott az egyik versenyen, ahol rengeteg előadó használt Prezit.
A március közepén Austinban megrendezett konferencián nem csupán a tudósításunk előző részében emlegetett őrült ötletek sorakoztak (Texasi tech trendek – Figyelő, 2016/13. szám), de a világunkat ténylegesen átformáló tendenciák is kibontakoztak. Nem is elsősorban a mindent elborító virtuálisvalóság- (VR-) fejrevalók a lényegesek. Bár tény, az egyik norvég fjord peremén álló szikla, a Preikestolen alatti szédítő mélység és lélegzetelállító szépsége, a Nemzetközi Űrállomás Földre lelátó valósághű ablaka vagy a holdjáróval a kráterek közti űrautókázás élménye csak lassan halványul el az emberben.

FÖLDFELKELTE

A sok száz előadás végiglátogatására több szerkesztőség komplett munkatársi gárdája is kevés lett volna, de igyekeztem a legérdekesebbeket elcsípni. Ezekre általában nem volt könnyű bejutni, de például Ron Garan űrhajós és egy neves operatőr beszélgetésére sikerült. Az asztronauta élményei alapján nemcsak film készült, de mint kiderült, vállalkozóként egy igen ambiciózus csapatot támogat.

A World View Enterprises Inc.-hez csatlakozva pár napja jelentette be, hogy beszáll az űrturizmusba. A SpaceX és a Virgin Galactic próbálkozásaihoz hasonlóan nagyra törő projektről van szó. Ám itt nem sztratoszférarepülőkkel, hanem speciális ballonokkal és kapszulákkal kísérleteznek. Valami olyasmivel, mint amilyenből pár éve Felix Baumgartner kiugrott. Az arizonai Tucsonból hat főt plusz két pilótát szállítani képes, űrhajóhoz hasonló kapszulát emelnek magasba, az ereszkedést pedig speciális ejtőernyővel oldják meg. Már két éve tesztelik a rendszert, amely 32 kilométeres magasságig képes – állítólag már rutinszerűen – felemelkedni. Bár ez csak az űr küszöbje, így súlytalanság sincs (a tényleges űrrepülést 80-100 kilométer felett ismerik el), viszont a Föld görbülete nagyon jól látszik, az ég pedig fekete, így egyfajta „földfelkeltét” láthatnak az utasok.

További nagy előny a konkurensekhez képest a ballon és a kisebb magasság nagyobb biztonsága, illetve, hogy a jegyeket mindössze 75 ezer dollárért (21 millió forint) árulják. Így a milliárdosok mellett már a sokkal népesebb felső középosztály kíváncsi tagjai is megengedhetik maguknak ezt az utat, és még 6-8 g-s gyorsulást sem kell kibírniuk. Mindez ráadásul akár másfél-két év múlva elérhetővé válhat, mert az idén már az említett nyolcfős kapszula tesztjei is elkezdődnek az épülő tucsoni űrkikötőben. Egyelőre a konkurenciától sem kell igazán tartani, mivel a Virgin Galactic SpaceShip Two nevű űrrepülője 2014 őszén halálos tesztbalesetet szenvedett, így éveket csúszhat a program. Emellett a jegyár is 250 ezer dollár. Igaz, itt már valódi űrrepülésről lenne szó, 12 percnyi súlytalansággal. Van pár hasonló versenytárs is, ám ezek még messzebb vannak a megvalósulástól. Nem is szólva arról, hogy egyre többen pedzegetik: a sztratoszféra feletti repülés károsítja a környezetet.