Egy új cseh kampány, a Zachraň Jidlo kezdeményezés azt a célt tűzte ki, hogy valamelyest csökkentse az élelmiszerpazarlást a Cseh Köztársaságban.
Jelentések szerint a gyümölcsök és a zöldségek ötödét esztétikai okok miatt már azelőtt a szemétbe dobják, mielőtt az eljutna a boltok polcaira.
A kezdeményezés képviselője, Adam Podhola szerint a „Én készen állok” kampány középpontjában a mezőgazdasági élelmiszerveszteségek állnak. A gyümölcs- és zöldségfélék közel 20 százalékát a szupermarketek esztétikai okokból visszautasítják, illetve a szigorú előírások miatt eleve nem is kerülnek oda, holott minőségükkel semmi baj nincs.
A kampány szervezői erre a problémára szeretnének megoldást ajánlani, egyidejűleg pedig felhívni rá a vásárlók figyelmét. „Az apró burgonyáról, a túl nagy karfiolról vagy a görbe sárgarépáról beszélünk, az olyan termékekről, amelyek nem tűnnek tökéletesnek, de ízük kifogástalan” - mondja Adam Podhola.
A kampány vezetői megkérdezték a szupermarketeket, van-e olyan fogyasztói réteg, amelynek tagjai megvásárolnák az ilyen gyümölcsöt vagy zöldséget is, esetleg csökkentett áron. A válasz az volt, hogy a cseh vásárlók az ilyen cikkeket nem igénylik.
Adam Podhola úgy véli, ez nem így van. „A vásárlónak nincs választási lehetősége. Rá szeretnénk venni az áruházláncokat, adjanak módot a kevésbé tökéletes termékek vásárlására is. Jelenleg aláírásokat gyűjtünk annak bebizonyítására, hogy létezik ilyen kereslet és nem szabad, hogy a nem tökéletes küllemű zöldség-és gyümölcs kárba vesszen.”