Szép új világ a HR-ben?

válassz
2016-06-25 14:25
Módosulnak a hangsúlyok az egyes HR területek között, változnak a kiválasztás, tesztelési-és tréning technikák, és jócskán átalakultak a HR büdzsék is az elmúlt 10-15 évben. Míg korábban magas álláshirdetési büdzsékkel, életre szóló állásokkal, de kétkedéssel a nyugati világ huncutságai (a tréningek és tesztek) iránt, a megérzésekben bízva építettünk „személyzeti politikát", addig ma a humán erőforrás menedzsment egyre professzionálisabb arzenálját vetjük be a tehetségek megszerzéséért és megtartásáért.
Korábban a vezetői állásra jelentkezők képességeit, személyiségét nem mérték fel, néhány beszélgetés vagy egy jó ajánlólevél elegendő volt a sikerhez. A munkahelyek akár életünk végéig is tartottak, hacsak nem történt valamilyen megrázkódtatás a cég életében vagy nem romlott meg a kapcsolatunk a főnökünkkel. Szakértők segítségével arra kerestük a választ, hogy a régmúlt gyakorlatához képest miképp változnak a hangsúlyok a HR-ben, milyen trendekre ügyeljünk, mire költsünk inkább, és mi az, ami épp úgy működik, mint korábban.

Az adatbázisok jelentősége nemzetközileg csökken, itthon még nem

A Fortune Magazin által rangsorolt Top 500 cégnek 1998-ban még csak 29%-a, 2001-ben már 99% tartott fenn karrier rovatot, 76%-a hirdette itt saját pozícióit és 71% fogadott Interneten keresztül pályázatokat, tehát négy-öt év alatt a legfontosabb 500 vállalat mindegyike aktívan kezdte használni az Internetet munkaerő-toborzásra. Az online önéletrajzok száma az eRecruitment adatai szerint 1994 és 1999 között 25 ezerről közel 3 millióra emelkedett, majd újabb 4 év elteltével már 45 millióra rúgott, és a növekedés töretlen. A közösségi média és networking szerepének emelkedése miatt a vállalati adatbázisokon történő spontán regisztrálások száma azonban évről-évre csökken a világban. Hazai HR-szakemberek szerint a vállalati adatbázisokba jelentkezők száma továbbra is magas, itthon nem érezhető még a fejlettebb piacokon tapasztalható csökkenés.

Hirdetések helyett Linkedin, sőt Facebook már a fizikai munkásoknak is Pár évvel az Expressz újság három évtizedes sikertörténetének lezárása után kijelenthető, hogy újsághirdetéssel már csak a fizikai munkásokat lehet elérni, de őket is csökkenő hatékonysággal. Ma már a munkaerő kölcsönző cégek is használják a Facebook-ot. A piac egyik vezető cége, a Work Force Kft. a legaktívabb ezen a területen. Csákvári Róbert, ügyvezető szerint a hiányszakmákra is akadnak jelentkezők bőven, de ez sem elég ahhoz, hogy minden nyitott pozíciót be tudjanak tölteni. Ahol nagyon nagy a hiány, ott már a közösségi média sem elegendő, új megoldásokat kell találni a munkavállalók bevonzására. Ilyen például a mobilszállás. A Work Force volt az első cég Magyarországon, amelyik mobilszállásokat létesített Oroszlányban, ahol az ország keleti feléből toborzott munkaerőt helyezték el a cég költségére.

Fodor Ivett, az elsősorban amerikai piacra dolgozó Monster-Code web- és mobilfejlesztő cég HR vezetője például hirdetést ma már egyáltalán nem alkalmaz, helyette többezres saját LinkedIn kapcsolatrendszert épített fel elsősorban fejlesztőkből, ami eddig biztosította a cég fejlődését. „Most már az IT szektorban a személyes network sem lesz elég, vagy csak tervezett munkáltatói márkaépítéssel együtt fog működni” – véli Fodor Ivett.

A munkáltatói márkaépítés nem is olyan költséges, mint gondolnánk


A következő évtizedben az előrelátó cégek employer branding befektetései nőnek majd, gyakran ez lesz a cégek márkaépítésének fő fegyvere is. „Ha egyszer felállítunk egy márkamodellt, márkaépítési stratégiát, Employer Value Proposition-t, üzenetrendszert, akciótervet, akkor láthatjuk, egészen egyszerű közérzet javító ötletekkel is elindulhat egy új, jó úton a vállalatunk. Persze fontos, hogy legyen stratégia, és az következetes legyen” – állítja Karvalics Attila, az employer branding stratégiákat is készítő és kivitelező ArvaliCom kommunikációs tanácsadó cég vezetője. Szerinte a stratégia felállítása után a konkrét akcióterv gyakran már nem is olyan költséges, sőt, gyakran számos meglévő eszközt használnak csak máshogy a szervezetek egy új stratégia mentén.

Az átalakulás HR igazgatói szemszögből


Egy nemzetközi HR gyakorlatot követő cégnél dolgozó HR vezető számára ma már a sikerhez nem elegendő a megfelelő munkajogi tudás, a létszám és büdzsé tervezési képességek, interjúztatási és kiválasztási készségek, hanem felértékelődik a modern technikai eszközökben, HR rendszerekben és közösségi médiában való jártasság, a világban végbemenő trendek figyelése és követése valamint a networking készségek” – véli Jakobsen Petra, a korábban a Citibank és a GE HR menedzsereként dolgozó, jelenleg a 6.000 fős Bonafarm csoport HR tevékenységét irányító vezető. Szerinte egy mai modern HR-es sokkal kevesebb időt tölt CV szűréssel, és többet vezetők személyes fejlesztésével, egyéni vagy csoportos coachinggal, szervezetfejlesztéssel, mint korábban.

Az elmúlt években a hagyományos toborzási költségek aránya a vállalati költségvetésekben gyakran csökkent, de ezzel párhuzamosan a sikeres toborzáshoz és a munkaerő megtartásához szükséges más kapcsolódó területek költsége nőtt. Jakobsen Petra úgy véli, hogy azért is csalóka lenne általános csökkenést kimutatni a toborzási költségekben, mert a cégek jellemzően ma sokkal többet költenek utánpótlás nevelésre, modern HR technológiákra és a dolgozók fejlesztésére is, mint korábban, gyakran az elektronikus megoldások súlyának növelésével. Azaz csak ezen tényezők arányának növelésével lehet fenntartani a korábbi munkaerőgazdálkodási hatékonyságot.

A Bonafarmnál is már sokkal többet költenek elektronikus alkalmazásokra, profibb toborzási rendszerekre, LinkedIn előfizetésekre, brand építő videókra, gamification-re és profibb márka oldalakra, mint korábban, illetve az előszűrésben is gyakrabban használnak teszteket. „Ennek az is az oka, hogy már jellemzően nem csak egy pozícióra keresünk embert, és nem csak a szakmai készségekre vagyunk kíváncsiak, hanem a hosszabb távú fejlődési lehetőségeket is figyeljük, és felértékelődött a személyiség szerepe” – állítja Jakobsen Petra.

A technológiai befektetések a HR területén is folyamatosan nőnek, az USA-ban már a büdzsék 5-8%-át teszik ki, így viszont leszoríthatók az adminisztrációs költségek.

A top fejvadászok zárt világa megmaradt

Az elsősorban csúcsvezetők kiválasztására specializált cégek külső szemlélő számára misztikus miliője mit sem változott az elmúlt évtizedekben.

„A vezetők keresésében a korábbiaknál is jobban számít azonban a minőség, mint az ár” – véli Nagy Norbert, a világ három legelismertebb, felsővezetőkre szakosodott fejvadász cégének egyike, a Stanton Chase magyarországi vezetője. Noha a LinkedIn egyre fontosabbá válik, és a vállalatok nagy része már közvetlen keresésre is használja, a „minőségi célpontok” – azaz az igazán fontos pozíciót betöltő, sikeres, keresett vezetők – nagy része nem található meg közösségi adatbázisokban. Így azok a fejvadász cégek lehetnek sikeresek, amelyek őket is elérik.

„A világ számos üzleti csomópontján ismernünk kell a jelentős cégek vezetőit, de még inkább rejtett kompetenciáit, így ma már leginkább a nemzetközi együttműködésre alkalmas tanácsadók tudnak érvényesülni a különleges nehézségű keresések során” - állítja Nagy.

Ennek a speciális tudásnak a szerepe felértékelődött a fejvadászok kiválasztása során. Nagy Norbert szerint a nagyon specifikus, nagyon versenytárs-érzékeny keresésekre, vagy egy magyar multi nemzetközi színtéren is dolgozó felsővezetőinek megtalálására továbbra is a fejvadászok, és főleg a nemzetközi háttérrel rendelkezők, lesznek alkalmasak, amelyek díjazása is nagyjából változatlan maradt, a jelölt első éves fizetésének egyharmadát kérik a vezető tanácsadócégek.

„Olyan világban élünk, ahol nem a jelölt nemzetisége vagy neme számít, hanem az alkalmassága adott időben, helyszínen és vállalati környezetben egy adott pozícióra” – mondja Nagy. Tesztekre is többet költenek Kiss Julianna, az SHL Hungary Kft. HR tanácsadó cég vezetője szerint ma senki sem teheti meg, hogy mellőzze a teszteket, mert a vállalatok igényei egyre speciálisabbak, vagy hirtelen nagy tömegű toborzást, vagy bonyolult belső, szervezetfejlesztési folyamatokat kell azonnal támogatniuk. Ezt csak korszerű, online tesztekkel lehet elérni. Minél rugalmasabban akar működni egy cég, annál rugalmasabb tesztrendszerre van szüksége.

Ma már egy színvonalas szolgáltató biztosan nyújt lehetőséget a kognitív képességek és a személyiség mérésére is. A teszt eredményeket összesítő riportok tekintetében követni kell a piac igényeit: vannak olyan riportok, amik csupán a pályázókat egy rangsor táblázatban összesítik, de vannak olyan jelentések is, amelyek egy emberről 30-35 oldalas személyiség leírást tartalmaznak. Kiss Julianna úgy véli, hogy az árak tekintetében is rugalmasnak kell lennie a szolgáltatónak- Így azok a cégek, akik jól tervezik a teszteltek számát egy évben a fogyás alapú fizetéssel járnak jobban, míg, akik nem tudnak jól becsülni, az egyszeri éves díjfizetéssel tudnak kedvezőbb feltételekhez jutni.

A HR-költések és HR-érettség viszonya

A vállalatok természetesen különböző érettségi stádiumokban vannak, a HR szerepe is ezeknek felel meg. A 2015-ös Bersin by Deloitte Factbook szerint ahol már a HR teljesen integrálódott az üzletbe, és nem csak adminisztratív szerepet játszik, ott átlagosan kétszer annyit költenek HR-re, tréningre, coaching-ra, termelékenységet vagy a munka-magánélet egyensúlyát javító programokra (az USA-ban évente 4 434 vs. 2 112 dollárt). Így a munkatársak lemorzsolódási aránya 30%-al alacsonyabb, elégedettebbek a munkavállalók, a pozitívabb munkáltatói márka miatt jobb a hatékonyság és könnyebb toborozni is. A nagy kérdés most az, hogy az említett trendeken kívül miképp lesznek képesek kezelni és integrálni a vállalati kultúrák a teljesen más motivációkkal és viselkedésmintákkal bíró Y generációt, amely a PwC szerint 2020-ra már a munkavállalók felét fogja kitenni a fejlett világban. Ez újabb földcsuszamlásszerű változásokat is eredményezhet, ami felrúgja, vagy esetenként erősíti a meglévő trendeket, és akkor a 2000-től született Z generáció megjelenéséről még nem is beszéltünk. Még fel sem dolgoztuk az elmúlt évtized változásait, de már előttünk az új kihívások...