A bezárkózás hanyatlással jár
2016-06-27 10:17
A startup ismét cash flow pozitívvá vált, így a tulajdonosok által korábban berakott tőke beruházási célokat szolgálhat. Magyarországon erősíteni kellene az informatikai képzést, a nemzetközi szemléletet és a szervezetépítési képességeket. Ha bezárkózik, ha idegenellenes lesz a világ, azzal mindenki pórul járhat, mert rosszabb lesz a globális gazdasági teljesítmény. A Figyelő interjúja Árvai Péterrel, a Prezi társalapítójával, ügyvezető igazgatójával.
- Beszélgetésünk előtt egy nappal jelentették be a Prezi Business nevű új termékverziójukat. A jobban fizető üzleti felhasználók felé fordulnak?
– Ez nem egy váltás. Az én hasonlatom inkább egy torta, amelyre most egy újabb szint kerül fel. Egy kicsit távolabbról kezdve, amikor 2009-ben elindultunk, az első pozitív visszajelzéseket a nagy előadótermekben fellépőktől kaptuk. A méretes színpadokon előadókat jól támogatta a látványosabb prezentáció. Nem véletlen, hogy a világ legismertebb konferenciaszervezője, a TED is befektetett a Prezibe. Mára ott tartunk, hogy 75 millió felhasználónk van, és 260 millió prezit (a ügyfelek által készített prezentáció) töltöttünk fel az oldalunkra. Ez a világ legnagyobb ilyen jellegű adatbázisa. Az Apple, a Microsoft, a Google hármasa versenyez ezen a piacon, de egyetlen startupként mi is tartjuk a lépést velük. Ennyi TED-es felhasználó természetesen nincs, sok tanulót nyertünk meg, és egyre inkább a cégeknél is népszerűek lettünk, de nekik más az igényük.
– Miben más az üzleti felhasználó?
– Az előadóteremben a Prezi olyan, mint egy mikrofon, kihangosítja, felerősíti a mondanivalót. A tárgyalóteremben viszont fontosabb a csoportos munka, a beszélgetés. Ehhez is kell vizuális támogatás, de fontos, hogy rá lehessen zoomolni arra, ami érdekes, amiről részletesebben szeretnénk tárgyalni. 30 éve egy tárgyaláson még meghallgattak az emberek egy prezentációt arról, hogy ki a tárgyalópartner, mit tud a cége és kik a referenciák. Ma már mindenki úgy megy el egy tárgyalásra, hogy előtte tízszer rákeresett a neten, hogy kivel fog találkozni.
– Vagyis nem bemutatkozásra kell a prezentáció?
– Nem, sokkal inkább az elmélyedésről, a feleknek lényeges részletek átbeszéléséről szól. Minden dinamikusabb lett. Nemrég egy marketingigazgató mesélte nekem, hogy ő már nem kampányokban, hanem programokban gondolkodik, hiszen mire elindulna egy statikus kampány, addigra már lehet, hogy az teljesen elavult lenne, mindig be kell tudni építeni a változtatás lehetőségét. Erre pont jó a Prezi, mert kizoomolva mindent meg tudunk mutatni, utána pedig dinamikusan bele tudunk nézni a részletekbe, a beszélgetés irányától függően.
– Említette, hogy sokan az oktatás keretében ismerik meg a Prezit. Később ők valóban a munkahelyükön is felhasználókká válnak? Tudják ezt követni?
– Az azért elég furcsa, kicsit big brotheres lenne, ha egészen személyes szintig követnénk, hogy ki hol a felhasználónk, de a trendeket látjuk. Aki az oktatási világban megismer valamilyen számára hasznos eszközt, az a diploma után is biztosan szívesen használja azt. Itt egyébként nem is csak eszközökről lehet szó, hanem egyfajta megközelítésről, nyitottságról, az örök tanulásról is. Sokszor hallunk olyan történeteket is, hogy valaki a saját gyerekétől tanulja meg a Prezi használatát, hiszen a fiataloknak sokkal könnyebb az új technológiák elsajátítása.
– Miközben büszkék a felhasználói szám növekedésére, sokkal kevesebbet hallani a pénzügyi számaikról. Hogy állnak, kér még enni a cég?
– Természetesen mi is pénzből élünk, és örömmel mondhatom, hogy egy rövid, átmeneti fejlesztési időszak után immár ismét cash flow pozitív a társaság, vagyis nagyon leegyszerűsítve, ma már több jön be, mint amennyi kimegy. Szerencsére vannak olyan nagy pénzügyi befektetőink is, akik esélyt adtak arra, hogy amennyiben jó lehetőségeket látunk, azokba befektessünk.
– Milyen invesztíciókra gondol, újabb saját fejlesztésekbe fektetnének be, más cégeket vennének meg, esetleg a regionális terjeszkedést erősítenék?
– Opportunisták vagyunk, nem szeretnénk előre keretek közé szorítani magunkat, bármit el tudok képzelni. Egyébként ugyanez a válaszom arra a gyakran feltett kérdésre is, hogy eladjuk-e a vállalatot, esetleg tőzsdére visszük-e, vagy továbbra is maradunk függetlenek. Nem tudom. Azt szoktuk mondani, hogy küldetésalapú cég vagyunk. Minden út jó, ha támogatja a küldetésünket, vagyis segíteni szeretnénk az embereknek, hogy jobban el tudják mondani az ötleteiket, de nincs kényszer egyik irány mellett sem.
– Gondolom, az a küldetés része, hogy minél több helyre eljussanak. Legutóbb Mexikóban nyitottak irodát.
– Igen, most ez a leggyorsabban fejlődő régiónk.
A teljes interjú a Figyelő 2016/25. számában olvasható!