A budapesti hop on hop off turisztikai városnéző szolgáltatást nyújtó négy cég közül a meghatározó többséget jelentő három vállalkozás fordul Önhöz a segítségét kérve.
A három cég:
- A magyar tulajdonú Program Centrum Kft.-t 2000-ben alapították több évtizedes turisztikai gyakorlattal rendelkező szakemberek.
- A 10 éves, szintén magyar tulajdonú Mr. NILSZ Kft. a világ 120 városában üzemelő City Sightseeing Worldwide hálózat magyar franchise partnereként üzemel.
- A Big Bus márkanév alatt működő magyar City Sightseeing Kft. évek óta meghatározó szereplője a hop on hop off budapesti piacnak. Anyavállalata a világ 19 nagyvárosában van jelen, és 25 éves nemzetközi tapasztalattal rendelkezik.
A Fővárosi Közgyűlés 2016. június 08.-án zárt ülésen meghozott határozata értelmében a főváros a menetrend szerinti városnéző buszok üzemeltetését koncesszió keretében kívánja megvalósítani. A tervek szerint a piaci versenyt megszüntetnék, és egyetlen szereplő fedné le a teljes piacot.
Határozott álláspontunk, hogy a megfelelő módon szabályozott verseny hosszútávon mindenki számára előnyös és javítja a szolgáltatás színvonalát.
A verseny jogszabályi úton történő megszűntetése és a 20 évre szóló monopolhelyzet megteremtése kontra produktív, versenytársak hiányában az egyedüli piaci szereplő elkényelmesedik, a szolgáltatás színvonala az évek folyamán csökken.
Fontosnak tartjuk hangsúlyozni, hogy a jelenleg jól működő cégek mögött számos ember sok éves fáradságos munkája és befektetése áll. Mindezt egy tollvonással semmissé tenni és a kemény munka árán közösen felépített piaci pozíciót egyetlen szereplőnek átadni rendkívül méltánytalan lenne. A döntés több száz ember megélhetését tenné tönkre, továbbá alapjaiban rendítené meg a jogbiztonságba vetett bizalmat.
Amennyiben a piaci verseny megszűntetése helyett a világ turisztikailag sikeres nagyvárosaihoz hasonlóan olyan hosszú távú stabil jogi környezetet alakítanának ki - legalább 5 évre szóló járati engedély kiadásával - amely valamennyi érintett fél érdekeit szem előtt tarja, úgy a jelenlegi piaci szereplőknek is lenne lehetőségük beruházásokra a busz flotta modernizálására és vállalnák a jelentős összegű beruházás üzleti kockázatát. Jogos elvárása ez a vállalkozásoknak, mivel munkát, energiát, és nem utolsósorban jelentős tőkét fektettek be az induláskor még kétes sikerrel kecsegtető vállalkozásokba, hogy beruházásuk idővel megtérüljön, majd profitot termeljen.
Mindamellett messzemenőkig egyetértünk azzal, hogy szükség van a turisztikailag rendkívül fontos, a méretén túlmutató jelentőségű budapesti hop on hop off piac teljes műszaki és szakmai megújulására.
De ehhez, ahogy azt a világ turisztikailag sikeres nagyvárosainak példája is mutatja, nem indokolt a piac egyszereplőssé tétele.
Tisztelettel kérjük a segítségét, hogy a hop on hop off turisztikai városnéző szolgáltatással kapcsolatos pályázat kiírása ne csak egy piaci szereplőnek teremtsen lehetőséget a jövőben. Ez a szolgáltatás kiemelt turisztikai terméke fővárosunknak, és célunk, hogy ez a jövőben is így maradjon. Fontosnak tartjuk, hogy a majdani nyertesek Budapestet megfelelő színvonalon legyenek kötelesek bemutatni, azaz a pályázati kiírás ne csak a közlekedési szempontokat, hanem elsődlegesen a turisztikai szempontokat is tartalmazza.
Ezért ismételten kérjük szíves támogatását, hogy a szakma szereplőivel folytatott konzultációk eredményeképpen kerüljenek meghatározásra az új műszaki és szakmai követelmények és olyan szabályozás jöjjön létre, amely egyaránt szolgálja Budapest főváros bevételi és műszaki elvárásait, nem teszi tönkre a vállalkozásokat, és erősíti országunk turisztikai elismertségét és versenyképességét.