Késéssel haladnak

Bucsky Péter
2016-07-22 09:00
METRÓ. Elátkozottnak tűnik a 3-as metró felújítási projektje, a késések mellett az egyre égetőbb pénzhiány is gondot okoz. Eközben a Vitézy-örökség elektronikus jegyrendszer is egyre több problémát jelent.
Lassan több évre tekint vissza Tarlós István budapesti főpolgármester és Lázár János uniós pénzekért is felelős miniszter nyilvánosság előtt is zajló csörtéje. A hódmezővásárhelyi vezető ugyanis minden követ megmozgatott, hogy a fővárosnak alig jusson uniós támogatás a 2014-2020 közti uniós költségvetési időszakban, és nem is eredménytelenül.

Információink szerint először úgy küldték el Brüsszelbe a közlekedésfejlesztési terveket, hogy Budapestnek egy fillér nem jutott volna városi tömegközlekedésre. Ezt nem tudták jóváhagyni a kinti döntéshozók, ezért egy nagyjából 200 milliárd forintos keret jutott végül Budapestnek, ami az elaggott hálózat felújítására édeskevés. Már ekkor ismert volt a mind gyakoribb tűzesetek kapcsán is, hogy a 3-as metróvonal felújítása nem tűr halasztást. Végül a főpolgármester nagy nehezen elérte, hogy 125 milliárd forinttal felkerült a metrófelújítás az uniós projektek listájára. Már akkor is látszott, hogy ez nagyon kevés, ezért folyamatosan csökkentették a műszaki tartalmat, amikor már ez sem volt elég, 139 milliárdra visszaemelték az összeget.

A harc azonban úgy néz ki felesleges volt, esélytelennek látszik, hogy az unió finanszírozza a projektet, ebben ugyanis semmiféle fejlesztés nincsen, ez leginkább karbantartás. Tarlós István még reménykedik a támogatásban, de legjobb esetben is csak a teljes összeg kisebb részére lesz vissza nem térítendő támogatás. Így most úgy néz ki, hogy az Európai Befektetési Banktól kell hitelt felvenni. Ez kedvezményesebb lesz egy sima bankhitelnél, de mégis csak vissza kell fizetni majd, és nagyságrendje miatt a kormány kezességvállalása mindenképp szükséges lesz.

További részletek a Figyelő 2016/29. számában.