Okosóra: divatba se jött, máris bukik?

Devecsai János
2016-08-08 10:50
Az Apple Watch eladásai a múlt évhez képest 55 százalékkal estek vissza. Kérdés, hogy az okosórákat mire is tudjuk pontosan használni, így egyelőre csak a luxusiparnak van félnivalója.
Tavaly karácsonykor egy londoni, mobiltelefonos marketinggel foglalkozó ügynökség drága meglepetéssel állt elő: 30 alkalmazottjuknak Apple okosórákat vettek az ünnepek alkalmából - nyilván azért is, hogy az ezekben rejlő hirdetési lehetőségeket feltérképezzék. Egy online szakportál (a brit mobileecosystemforum.com) beszámolója szerint az említett cégvezér azonban a közelmúltban panaszkodva kürtölte világgá, hogy az értékes kütyüket ma már senki nem hordja...

Az igazán szakmabeli mo-bil-mar-ke-ting-cég alkalmazottai nincsenek egyedül: amikor az Apple Watch tavaly tavasszal debütált, a híres amerikai popénekesnő, Beyoncé a saját exkluzív, aranyszíjas modelljéről még a hivatalos oldalára is feltett egy képet, amely körbe is járta a világsajtót. A méregdrága kiegészítőt viszont azóta sem nagyon lehetett látni a karján. Pedig az okosórák nyilvánvalóan nem egyszeri viseletre készültek.

Az IDC piackutató júliusi elemzése már egyenesen az Apple Watch hanyatlásáról szól. A cupertinói gyártó karórái-nak debütálása óta hallgat a pontos eladási statisztikákról. A napokban megjelent friss tőzsdei jelentésük is csak az egyéb kategóriában kezeli az okosórát az iPoddal együtt. Az IDC azonban előállt végre a becsült számokkal: az idei második negyedévében 1,6 millió Apple Watch kelhetett el, ez 55 százalékkal kevesebb, mint tavaly! Ugyan versenytársaik növekedni tudtak, de ez a trend is csalóka: a telekommunikációs cégekkel kötött szerződéseknek hála sokszor akciósan osztogatták az óráikat, ahogyan nálunk például a Huawei teszi. Beszédes, hogy a teljes piac a múlt évhez képest közel harmadával zsugorodott.

Mégis, mire jó?

Egy brit átlagember, a 62 éves Dennis Anselmo épp egy építkezésen végezte a munkáját, amikor váratlanul rosszul lett. Forgott vele a világ, és el is indult volna haza, ha az okosórája nem figyelmezteti, hogy a szíve percenként 210-et ver. Azonnal hívta is a mentőket, akik elmondták: ha nem értesíti őket, akkor ott helyben szívrohamot kapott volna. Jól hangzik, hogy az óra életet ment, de a szkeptikusok megjegyzik, Anselmót egy olcsóbb pulzusmérő is meg tudta volna menteni.

Ez az eset sem adja meg tehát a tökéletes választ az égető kérdésre: az Apple, a Samsung, az LG, a Huawei és társaik százezer forint körüli csúcsórái mégis mire jók igazán? Az egyik legtöbbet emlegetett előnyük, hogy jelzik, ha e-mailünk, üzenetünk vagy hívásunk érkezik, és ezekre válaszolni is lehet, illetve (a kevesek által használt) intelligens asszisztenseknek - Apple Siri, Google Now stb. - lehet a csuklónkról vezetés közben válasz SMS-t vagy naptárbejegyzést diktálni.

Nem segít, hogy a kritikák a legtöbb új megjelenésnél roppant vegyesek. A The New York Times ítésze saját elmondása szerint három hosszú frusztráló napot töltött azzal, mire rájött, hogy miként kell kezelni az Apple Watchot. A Tim Cook vezette cég eddig tartotta magát ahhoz az elvhez, hogy csak akkor dobnak piacra valamit, ha azt házon belül már tökéletesítették. Ám ez a legendás mottó most, úgy tűnik, elbukott!

További részletek a Figyelő 2016/31. számában!