A közvetlen demokrácia legnagyobb értéke, hogy előtte heves vita zajlik az adott témáról. Legalábbis az alpesi országban így van ez.
Fekete bárány legelészik a fehérek között, amíg egyikük ki nem ebrudalja a legelőről. „Biztonságot teremtünk” – hirdeti a szlogen, és sürgeti, hogy a törvényszegésen kapott külföldieket utasítsák ki az országból. A másik kép, ha lehet, még hatásosabb: burkába öltözött asszony mellett rakétáknak tűnő minarettornyok sorakoznak fenyegetően. „Stop! Mondj igent a minaretépítés betiltására.” Az agresszív, ám könnyen értelmezhető reklámok alapvető fontosságúak voltak a jobboldali nacionalista Svájci Néppárt (SVP) idegenellenes kampányaiban. Mindkét népszavazást meg is nyerték. A magyar kvótaplakátoknál jóval ötletesebb, de éppúgy a „külföldi veszéllyel” riogató falragaszok mára bevonultak a politikai propaganda tankönyveibe, európai szélsőjobboldali pártok versenyeznek értük.
A NÉP AZ ELLENSÚLY
Az alpesi ország hozzá van szokva a kampányokhoz, évente átlag három-négy refe...
A cikk további része csak Figyelő-előfizetők számára érhető el, vagy olvassa el a teljes cikket a Figyelő 2016/35 számában.
Olvasáshoz kérjük, adja meg előfizetési azonosítóját.
Kérjük, olvassa a szabadon felhasználható cikkeinket!