Javuló tendenciát mutat a fogyasztói piacok teljesítménye
2016-09-05 16:48
Tovább javult a fogyasztói piacok teljesítménye az Európai Unióban, az egyes tagállamok között azonban még mindig komoly különbségek tapasztalhatók - derült ki az Európai Bizottság hétfőn közzétett jelentéséből.
A fogyasztói piacok úgynevezett eredménytáblája szerint a szolgáltatási piacokon jelentősebb a javulás, mint az árupiacokon. A legnagyobb előrelépés a pénzügyi szolgáltatások területén következett be. A fogyasztók a korábbiaknál jobban bíznak a bankokban, a magánnyugdíj-alapokban és a befektetési alapokban. A három legjobban működő szolgáltatási piac a szabadidőhöz kapcsolódik: a dobogóra az üdülési célú szálláshelyek, a kulturális és szórakoztatási szolgáltatások és a sportszolgáltatások piaca került.
Bár a szolgáltatási piacok fogyasztói minősítése lényegesen javult az utóbbi években, az árupiacok értékelése továbbra is kedvezőbb. Ezeken belül romlott az úgynevezett napi fogyasztási cikkek - az alkoholmentes italok, a kenyér, a gabona- és tésztafélék - piacának minősítése. A három legjobban működő árupiac a könyvek, folyóiratok és napilapok, a szórakoztatási cikkek, valamint a nagy háztartási készülékek piaca.
Összességében a leggyengébb minősítést az ingatlanszolgáltatások, a jelzáloghitelek, a befektetési termékek, a magánnyugdíjak és az értékpapírok, valamint a használt gépkocsik és a húskészítmények piaca kapta az Európai Unióban.
A Brüsszelben ismertetett értékelés szerint a tagállamok teljesítménye rendkívül egyenetlen. A legnagyobb különbségek a villamosenergia- és vízellátás, a vasúti közlekedés, a jelzáloghitelek és a mobiltelefon-szolgáltatások piacán tapasztalhatók. A bizottság szerint egyes ágazatokban - például a vasúti szolgáltatások, a víz- és villamosenergia-ellátás területén - bizonyos országokban strukturális reformokra van szükség.
A felmérésből kiderül, hogy Magyarország az uniós átlagot meghaladó mutatókkal rendelkezik, és tavaly valamelyest javult a teljesítménye a vizsgált területeken. Régiós szinten a legjobb feltételek továbbra is Nyugat-Európában várják a fogyasztókat.
"Az idei eredménytáblából kitűnik, hogy a fogyasztóbarát szabályoknak, a piaci reformoknak, valamint a fogyasztóvédelmi szabályok hatékony érvényesítésének köszönhetően növekedett a fogyasztók piacokba vetett bizalma" - mondta sajtótájékoztatóján Vera Jourová igazságügyért és fogyasztóvédelemért felelős uniós biztos.
"Gondoskodnunk kell róla, hogy ez a biztató tendencia folytatódjon, különösképpen az egyelőre alulteljesítő piacokon, például a távközlési és az energetikai ágazatban. A bizottság kiemelt projektjeinek továbbra is a fogyasztók állnak a középpontjában" - tette hozzá.
Az Európai Bizottság kezelésében készített mutató áttekintést nyújt arról, hogy a fogyasztók miként értékelik az egységes piac működését. A 2008 óta rendszeresen közzétett eredménytábla mintegy 40 fogyasztói piac teljesítményét követi nyomon olyan kulcsfontosságú mutatók alapján, mint például a fogyasztóvédelmi szabályok betartásába vetett bizalom, az ajánlatok összehasonlíthatósága, a rendelkezésre álló piaci kínálat vagy a fogyasztói várakozások teljesülésének mértéke.
MTI