Trükkelhárítás - így folytatódik a taxistörténet

VARGA ZSOLT
2016-10-07 13:40
A piacot fehérítendő a főváros olyan GPS-alapú elszámolási rendszert akar bevezetni a taxisoknál, mint ami a piacról kiebrudalt Uber-sofőröknél kötelező volt - tudta meg a Figyelő.

Amikor a főváros három évvel ezelőtt elfogadta az új taxisrendeletet, egyben arra is ígéretet tett, hogy évente felülvizsgálja a tarifát, mármint a 280 forintos kilométerdíjat. Azt hihetnénk, hogy ennek eljött az ideje, elvégre közben sokkal olcsóbb lett a benzin és a dízel, azaz a taxisok költségei jócskán csökkentek. De nem. A 280 forint marad a régiben.

Az utasok tehát ugyanannyi fizetnek, mint eddig, ezzel együtt könnyen lehet, hogy a taxisok zsebében kevesebb pénz marad majd. Mert ha a fix tarifáról szóló rendelet nem is változik, a főváros indítványozza a kormánynál az elszámolás módjának megújítását. Az köztudott, hogy jövőre már a taxisok sem maradnak ki a szigorúbb ellenőrzésből, 2017. január 1-jétől számukra is kötelező lesz a NAV-hoz bekötött taxaméterek használata. Csakhogy ez önmagában édeskeveset érne Komáromi Endre tapasztalatai szerint. „Szomorú, de azt kell mondanom, hogy ma nincs olyan óra, amiből ne lehetne adatokat törölni." - meséli az igazgató. Éppen ezért a főváros most azt indítványozza a kormánynál, hogy jövő januártól minden taxiba GPS-összeköttetésű taxamétert kelljen beszerelni, amely így nem manipulálható. Azt már csak mi tesszük hozzá, hogy ilyen rendszert használt a nemrég kiseprűzött Uber is, amelynek a sofőrjei így akarva-akaratlanul becsületesebbek voltak.

A GPS-szel összekötött taxaméter bevezetése elengedhetetlen lenne ahhoz, hogy tisztuljon a piac. Nyilván nem megy majd könnyen, a kormány fájó pontra tapint, ha elfogadja a főváros ajánlatát. De ha egyszer a nehézfiúknak számító kamionosok torkán lenyomták a GPS használatát, akkor talán a taxisok is beletörődnek, bár aligha lesz az ínyükre.

További részletek a Figyelő 2016/40. számában.