Felejts el mindent, amit eddig a bankolásról gondoltál!

X
2016-11-04 12:15
frissítve: 2016-11-04 13:07
Tetszik vagy sem, a negyedik ipari forradalom zajlik napjainkban, a digitalizáció olyan erővel tör utat magának, ami elől menekülni nem lehet. Az egyik legnyilvánvalóbb terület, ahol a változás szele beköszöntött, a bankolás. Tőlünk nyugatabbra már nyithatunk bankszámlát a neten is, míg hazánkban egyelőre fizikai jelenlétre is szükség van, hogy a szerződés érvényes legyen. Az újgenerációs bankok (például N26) ráadásul nem állnak itt meg, az okostelefonunkat felhasználva gyakorlatilag mindent el tudunk végezni otthon a fotelben ülve. A néhány éven belül nálunk is realitássá váló témáról bővebben is szó lesz a Bankmonitor november 7-i díjátadó rendezvényén.
A bankfiók elfér már a kezemben

Ezernyi területet említhetnénk, ahol alapvető változások zajlanak le a digitalizációnak köszönhetően, mégis a legszembetűnőbb változás a bankolási szokásokat érinti majd, ami rámutat, hogy a bankok is csak ideig-óráig tudták távol tartani magukat az új trendtől. Néhány éve kevesen gondolták, hogy a mobilunk válhat a legfontosabb eszközünkké, ami még a pénztárcánkat is értelmetlenné teszi, miközben ma már erre fel sem kapjuk a fejünket. Ennek megfelelően ma már alapvető elvárás egy magára valamit is adó banknál, hogy legyen mobilon is elérhető verziója, de ez még csak a kezdet.

A válság után magához térő bankszektor egyre nagyobb összegeket fordít az okoseszközökön való megjelenésre, de nem is tehetnek mást, mert a trónkövetelő neobankok komoly versenyt támasztanak feléjük A neobankok a bankolást teljesen újraértelmezik, a 21. század elvárásainak megfelelően nincs szükségük fizikai megjelenésre (például bankfiókra), egyszerűen elérhetők egy mobilalkalmazáson vagy neten keresztül.

Az utóbbi évek egyik legnagyobb újítását éppen a tőlünk nem is olyan messze fekvő Németországban jelentették be. A Number26 (mai nevén csak N26) induló vállalkozás most nyáron kapta meg a német hatóságoktól a banki tevékenységi engedélyt, miközben egy mobilbankról van szó. Már több országban is jelen vannak és a céljuk, hogy idővel az egész EU-ban lehessen velük bankolni.

Az országhatárok többé nem jelentenek akadályt, mert nem kell egy meghatározott fiókba elmennem, ha számlát akarok nyitni, mindössze a neten kitöltöm a számlanyitási űrlapot, majd videótelefon segítségével azonosítom magam, és kész. Nincs felesleges időpocsékolás, nincsenek papírhalmok, nem szükséges személyes jelenlét. Megküldik a bankkártyát, kaphatunk hitelkeretet, könnyedén leköthetjük vagy befektethetjük a pénzünket és idővel a biztosításunkat is kezelhetjük rajtuk keresztül. Az N26 pedig egy a sok közül, ami nem csoda, hogy cselekvésre késztette a sokszor lassan reagáló hagyományos bankokat.

A McKinsey friss tanulmánya 6 pontban szedte össze, hogy melyek azok a tényezők, amelyek sikeressé tehetik a digitális bankolásban érdekelt cégeket.

-          Tudd pontosan, hogy mit akarnak az emberek és hol tudsz értéket teremteni. Nem lehet lemásolni egy már működő modellt, hiszen nincs garancia, hogy egy másik országban is ugyanúgy sikeres lesz.
-          Folyamatosan teszteld a megoldásod, hogy finomíthasd a fogyasztói élményt. A siker nem jön azonnal, rendszeresen ellenőrizni kell, hogy jó volt-e a felvetés, vagy el kell azt vetni és új úton elindulni.
-          Olyan céget építs fel, ami kreativitásra, rugalmasságra és gyorsaságra ösztönöz. Nem is lehet mást tenni, ha digitális bankot akarunk felépíteni, mert a siker alapja éppen a csapatban van.
-          Köss szövetséget, hogy gyorsabban elérd a céljaidat. Bármilyen cégről is legyen szó, kiemelt fontosságú az ügyfélbázis felépítése, ebben jelenthet segítséget egy partnerség. Tipikusan ilyen szövetségeket érdemes kötni az e-kereskedőkkel és a telekommunikációs cégekkel.
-          A kétsebességes IT-támogatás kulcsfontosságú. Két IT rendszerre is szükséged lesz, ha nem akarsz a versenyben lemaradni. Egyrészt kell egy hagyományos, lassabb, biztonságos és stabil háttérrendszer. Másrészt egy gyors, rugalmas, fogyasztó-centrikus felület, amivel az emberek közvetlenül találkoznak.
-          Légy kreatív a reklámozás területén. Mivel a digitálisbankok nem használhatják a hagyományos ügyfélszerzési módokat, nagy kapacitásokat kell fordítani a marketingre.

A mi jövőnk is ez

A németek és az osztrákok már élvezhetik ennek az innovációnak a jótékony hatásait, míg nálunk időre van szükség, hogy egy ilyen újítás elinduljon és elterjedjen. Egyszerűen nincs más lehetőség, ha éppen nem az N26 tenné meg, akkor megteszi más, például nálunk is találhatunk a digitális bankolást zászlajára tűző bankot. Persze ehhez szükség van megfelelő jogszabályi környezetre is, ami az online bankolás számára termékeny közeget hoz létre és katalizátora tud lenni a további fejlődésnek.



A folyamat közepén tartunk, sok tekintetben már leegyszerűsödött a számlanyitás folyamata. Ma már megoldható Magyarországon, hogy ha előre megadjuk a fontosabb adatainkat, akkor csak egy aláírásra és azonosításra kell befáradnunk egy bankfiókba. A következő években valószínűleg nemcsak a jogszabályi háttér, hanem a banki rendszerek is lehetővé teszik majd, hogy online megtörténhessen a szerződéskötés.

Más területen, mint például a mobilfizetés, éppen mi vagyunk azok, akik az élvonalba betörtünk. Bő egy hónapja jelentették be, hogy elindul nálunk - és Európában elsőként - a felhő alapú mobilfizetés. A lényeges újítás az volt, hogy nincs szükség a mobilszolgáltató közreműködésére, a bankkártyánk gyors digitalizációját követően azonnal fizethetünk is a terminálok döntő többségében. Idővel más banknál is felbukkanhat ilyen jellegű szolgáltatás, és akkor még nem beszéltünk arról, hogy világszerte egyre több országban jelenik meg az Android Pay, az Apple Pay és a Samsung Pay.

Addig azért még számtalan feladat van hátra, viszont minél több szó esik a témáról, annál gyorsabb lehet az átmenet. A Bankmonitor ezen a területen is az élen kíván járni, aminek fontos mérföldköve lesz a 2016. november 7-én tartandó díjátadó rendezvény. A gála része a pénzügyi digitalizációról szóló workshop is, ahol rövid, de mégis figyelemfelkeltő előadások keretében a legaktuálisabb kérdésekről esik szó. A szakmai program célja, hogy túllépjen az általánosságokon és a banki digitalizáció gyakorlati megvalósulását vizsgálja.