- Miről szólt a könyv?
- A fő üzenete az volt, hogy a férfiak - az apák - eltűntek a családból és a nevelési intézményekből, s ez mérhető károkat okozott az amerikai társadalomban. A kötet statisztikái megdöbbentették a közvéleményt. Csak egy példa: a börtönbe került amerikai fiatalok 85 százaléka apa nélkül nőtt fel. Németországban hatalmas vitákat kiváltva 1997-ben jelent meg egy hasonló mű. Akkoriban lett volna lehetőségem lefordítani a könyvet, ám a magyar kiadókat hidegen hagyta a téma. Azóta Magyarország is sokat változott, hiszen a nyilvánosságban végre az apákkal kapcsolatos kérdések is megjelentek.
- Olyan anya-gyerek központú társadalomról írt egy helyen, ahol az apák egyfajta kiszolgáló személyzetként jelennek meg. E szerepfelfogást illetően a közgondolkodásnak honnan kellene eljutni hová?
- Ezt a helyzetet nem a nők alakították így, hanem a huszadik századi modernitás. A gyereknek két szülője van, s mindkettőre ugyanakkora szükség van már a családtervezés pillanatától kezdve. Olyan elképesztő sztereotípiák között élünk, mint hogy az apa szerepe a kicsi hároméves koránál kezdődik. Miközben a komplikációmentes várandósság időszaka szintén igényli őt, hiszen a magzat az ő jelenlétére is reagál. A férfinak az anyáé-val megegyező funkciót kell betöltenie a családban, szerepét vissza kell hozni, meg kell erősíteni.
- Hogy lett az apa másodhegedűs a családon belül?
- A huszadik század elején az apákat kihelyezték a munkaerőpiacra, létrejött „a családos férfi a jó munkaerő" kategória. Ezzel párhuzamosan viszont megkezdődött a „háziasszony" idealizálása, de a fogyasztási ipar is kihasználta azt a sztereotípiát, hogy „a jó fej apa megkeresi a pénzt, anya pedig biztosítja ehhez a hátteret". Ezt a nézetet a hetvenes években főleg a skandinávok kezdték megkérdőjelezni, de Magyarország előtt még hosszú út áll.
- Hogyan viszonyulnak a különböző alrendszerek, társadalmi intézmények a szülővé váló férfihoz?
- A hazai munkaerőpiac nemhogy nem támogatja az apákat, de a 2008-as válság óta még nőtt is a kenyérkeresői elvárás a férfiak felé. Olyan munkakultúra lenne az ideális, amelyik valóban támogatja a hölgyeket az atipikus munkavégzésben, miközben leveszi a férfiak, főleg a kisgyerekes apák válláról azt a terhet, amely szerint nekik kötelességük kétszer annyit dolgozniuk. Emellett a hazai szüléssel és születéssel kapcsolatos intézményrendszer, a kórházi születési kultúra sem kedvez az apa jelenlétének. Miközben vannak jó példák, még én is kerültem olyan helyzetbe, hogy az orvos csak kifejezett jelzésemre vette föl velem a kapcsolatot. És persze más országokban tapasztaltakhoz hasonlóan demokratizálni kellene a láthatás intézményét is, hogy az elvált szülők mindegyike ugyanannyit láthassa a közös gyermeket. A magyar válási gyakorlat traumatizáló hatású, és szerintem sokban hátráltatja a fiatalok családalapítását.
- Lát ezen a téren bármilyen társadalmi aktivitást?
- A változás idehaza is a levegőben van: a nők, az anyák, illetve a férfiak is pozitívan reagálnak az apás ügyekre. De a továbblépéshez valós társadalmi igény, civil kurázsi és nyomásgyakorlás, valamint egy működő szabályozórendszer is szükséges.
- A külvilág által támasztott elvárások az anyákat is nyomás alá helyezik. Hogy lehet az, hogy valaki más mindig jobban tudja, miképpen kell etetni egy gyereket?
- Társadalmi kérdés, hogy a család ügyeibe - veszélyhelyzeteken kívül - a környezet mennyire szólhat bele. A szülőket minden esetben felnőttként kell kezelni, megadva nekik a lehetőséget, hogy megtalálják saját szülői világukat. Ha már a hölgyeket említette: többször is szemtanúja voltam, amikor vezető pozícióban dolgozva akár el is sírták magukat, hogy nekik megbeszélésen kell ülniük, miközben a beteg gyerek otthon van. A férfin pedig ott a teher, hogy ő csak akkor ér valamit, ha kitart a munkahelyén, s megteremti annak lehetőségét, hogy a felesége elvihesse a kicsit orvoshoz.
- E narratíva számol azzal, hogy egy apának milyen nehéz lelkileg egy ilyen szituáció?
- Egyáltalán nem, sőt, egy erre érzékeny, az aktív apaságot mintaként követni akaró férfi számára ez maga a pokol, hiszen nem engedheti meg magának, hogy apa legyen. Lényeges az is, hogy a gyermek édesanyja vagy a család milyen értékeket közvetít. Ha az a normális, hogy apa mindig a munkahelyén van, anya pedig a gyerekkel összezárva tölti az életét, akkor mindketten a saját szenvedéstörténetük rabjává válhatnak.
- Tehát a munka versus család konfliktusa a férfiakat is érinti.
- Hazánkban az atipikus munkavégzés lehetőségei teljesen kihasználatlanok. Nem elég fejlett a szervezeti kultúra, a vezetők pedig nem hisznek abban, hogy a hagyományostól eltérő struktúrák is működőképesek. Szerintük hatékonyság és eredmény csak úgy érhető el, ha a dolgozó minden idejét a munkahelyén tölti, ahol könnyedén kontroll alatt tartható. E tézis már régen megdőlt, az internet korában pedig egyenesen értelmezhetetlen. Fejleszteni kellene a vezetőképzést, a munkaadókat pedig pozitívan ösztönözni a korszerű munkaszervezés és irányítás alkalmazására.
- Hogyan tud megfelelni az apaszerepének egy vállalati vezető, magas beosztásban dolgozó férfi?
- Még a magasan kvalifikált nemzetközi vezetőket is nehéz meggyőzni arról, hogy ne engedjék át a gyermeknevelés minden feladatát, vagy hogy érdemes beiktatni egy-egy rövidebb munkanapot vagy hosszú hétvégét. Előfordult, hogy többévi munkámba került meggyőzni egy cégvezetőt arról: néha dolgozzon home-office-ban is. Pedig a férfiakra is pozitív hatással van, ha a munkakörnyezetből kiszakadva szinte azonnal a gyerekkel foglalkozhatnak, hiszen a velük való összehangolódás erőt ad, illetve erősíti a rekreációs kultúrát is.
- A családbarát státusz erősen befolyásolhatja egy vállalat piaci imázsát. Hol tartanak a hazai cégek ezen az úton?
- A szervezetfejlesztés igénye csak azon vállalatoknál jelenik meg, amelyek egyáltalán eljutottak arra a szintre, hogy felismerjék a változás szükségességét. Praxisomban tíz százalékra teszem a családbarát cégek arányát, de a témára valóban érzékeny vállalkozások száma ennél is kevesebb. Ha a vezetők és a kollégák összesúgnak a beteg gyerekéhez hazarohanó szülő mögött, akkor teljesen mindegy, hogy mi van a papíron. A megértés, illetve az empátia csak nagyon erős családbarát vállalati kultúra mentén alakulhat ki, ehhez viszont idő kell. A kultúra kialakítása pedig elsősorban a vezetők kvalitásától, szemléletétől és nem utolsósorban személyiségétől függ.
Névjegy - Léder László
■ 46 éves, pszichológus
■ Szakterületei: szervezetfejlesztés, vezetőképzés, modern apaság
■ Szakmai céljai:a hazai vállalatvezetési kultúra európai nívóra emelése, a modern apaság hazai szemléletének és társadalmi feltéte-lei-nek fejlesztése