1 millió dolláros büntetés a robbanó légzsákok miatt
2017-01-14 11:36
Az Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériuma pénteken bejelentette, hogy a vállalat egy büntető-eljárásban is elismerte, hogy hibázott. A Takata 25 millió dollár büntetőjogi bírságot fizet, 125 millió dollárt azoknak az autósoknak, akik a légzsákok hibája miatt sérültek meg és 850 millió dollárt azoknak az autógyártóknak, akik a légzsákokat autóikba építették. A hibás légzsákokat legalább egy tucat halál-esettel és világszerte több, mint 100 sérülésselhozták összefüggésbe. A hiba a legtöbb nagy autógyár termékeit érintette, a különböző országokban mintegy 100 millió Takata légzsákot hívtak vissza.
'Meghamisított vizsgálati eredmények'
A vállalat korábban elismerte, hogy néhány légzsákja túl nagy erővel nyílt ki és fémdarabokat lövellt szét az autóban. „A Takatatöbb, mint egy évtizeden keresztül ismétlődően és rendszeresen meghamisította a termékei minőségével kapcsolatos meghatározó adatokat. A vállalati nyereséget és a termelési programokat fontosabbnak tartotta a biztonság kérdésénél" mondta az Igazságügyi Minisztérium csalással foglalkozó egységének vezetője, Andrew Weissmann. "Őszinte együttérzésemet fejezem ki azok családjainak és barátainak, akik megsérültek vagy elhaláloztak azért, mert a Takata Corporation nem tett eleget a légzsákjai biztonságának garantálásához fűződő kötelezettségének" mondta Calvin L. Scovel, az Egyesült Államok Közlekedési Minisztériumának főfelügyelője.
A botrányban való érintettségük miatt az amerikai hatóságok pénteken a Takata három korábbi igazgatója ellen is vádat emeltek. Mindhárman hosszú éveken keresztül a Takata vezetőiként dolgoztak. Letartóztatási parancsot adtak ki ellenük, bár az Egyesült Államok Detroiti Ügyészi Hivatala szerint tartózkodási helyük ismeretlen. A bírósági tárgyalás időpontját egyelőre még nem tűzték ki. Miután péntek délelőtt bejelentették, hogy megszületett a megállapodás a Takata és az amerikai hatóságok között, a vállalat részvényeinek árfolyama Tokióban 17 százalékot emelkedett. A légzsákok visszahívásának összköltségéről nem adtak tájékoztatást, de jelentések alapján sejthető, hogy a vállalat dolgozik egy szerkezet-átalakítási programon és fontolgatja, hogy csődvédelmet kér.