Gyorshajtás

TÖBBSEBESSÉGES EU
GYÉVAI ZOLTÁN, Brüsszel
2017-03-16 06:20
frissítve: 2017-03-14 12:02
Az unió új irányvonala egyelőre csak figyelmeztetés Közép- és Kelet-Európa számára. Jelenleg elsőbbséget élveznek egy olyan egység irányába ható elképzelések, mint a visegrádi csoport tagjainak 
a becsábítása az eurózónába.
Az EU keleti bővítése előtt úgyszólván a csapból is a „konvojelmélet" folyt, de ez azóta teljesen kiveszett az európai szótárból. Egészen addig, amíg néhány nappal ezelőtt egy régi tagállam magas rangú diplomatája egy teljesen más összefüggésben újra szóba nem hozta. „Nem alkalmazkodhatunk folyton-folyvást a konvoj leglassabban mozgó tagjához, mert akkor nem tudunk előrehaladni" - szögezte le, így érvelve a többsebességes Európa modellje mellett.

A FORDULÓPONT
A kétsebességes EU már 1997 óta része a közösség jogi eszköztárának, és több területen - így az egységes valutaunió, Schengen vagy az európai szabadalom kérdésében - már a gyakorlatban is megvalósult. Ha ez a helyzet, akkor mégis miért került hirtelen a politikai diskurzus középpontjába a több sebesség? Brüsszelben az az általánosan elterjedt vélemény, hogy az EU27 vezetőinek februári máltai informális összejövetele volt a fordulópont....

A cikk további része csak Figyelő-előfizetők számára érhető el, vagy olvassa el a teljes cikket a Figyelő 2017/11 számában.
Olvasáshoz kérjük, adja meg előfizetési azonosítóját.
Kérjük, olvassa a szabadon felhasználható cikkeinket!