A koncertbiznisz hiénái

Izsák Norbert
2013-09-14 07:00
A napokban jelenthetik be, hogy európai koncertkörútra indul a Rolling Stones, miközben a koncertszervező szakmát az üzérkedés elleni szabadságharc foglalkoztatja.
"A napokban jelenthetik be, hogy a Rolling Stones Európában folytatja 50 & counting turnéját, ám kizárt, hogy Budapesten is fellépjenek" - állítja Hegedűs László, a Multimedia Organisation tulajdonosa, ügyvezetője, a hazai koncertszervezők doyenje, aki 2007-ben Magyarországra csábította a veterán rockereket. Nemcsak azért maradhat el a hazai rockünnep, mert bizonytalan, ki lehet-e facsarni a hazai és a régiós rajongókból a horror jegyárakat, hanem azért is, mert nem igazán tudnak hol fellépni. Hegedűs a Figyelőnek úgy nyilatkozott, hogy hat évvel ezelőtt cége költségen rendbe hozatott tizehatezer ülőhelyet a Puskás Ferenc Stadionban (a volt Népstadionban), hogy 60 ezer ember előtt léphessen fel a Stones, de ma már csupán 42 ezres közönséget tud biztonsággal fogadni a budapesti stadion. Sőt, még az is lehetséges, hogy ennyit sem: újra és újra felröppenek hírek, hogy most már tényleg elkezdik a Puskás Ferenc Stadion bontását és újjáépítését.

Nem árt tudni, hogy a külföldi sztárfellépők a negyedszázada elszántan várt magyar gazdasági csodára - vagy inkább annak hiányára - való tekintettel nem ritkán meglehetősen sokat engednek a gázsijukból, igaz, a drága technika miatt nincs túl nagy mozgásterük. Egy-egy közepesen ismert, igényes zenekar színpadra állási költsége felülről karcolja a 100 ezer dollárt. Ráadásul, ha ugyanerre az időpontra jobb feltételekkel kap egy felkérést egy másik európai várostól, a banda menedzsmentje is megfúrhatja a magyarországi "jótékonykodást". Arról már nem is beszélve, hogy Budapesten még a 50-60 eurós jegyárakért is szívják a rajongók a fogukat, míg például Berlinben zokszó nélkül kifizetnek 100 eurót egy jegyért. Hab a tortán, hogy tőlünk nyugatabbra a jegyár nagyobb része marad a szervezők zsebébe, mivel arrafelé jellemzően 6-15 százalékos áfakulcs alá esik a művészeti tevékenység - így a koncertezés is. Ezzel szemben nálunk nincs kegyelem, a 27 százalékos áfa - a szabadtéri fesztiválokat leszámítva - minden koncertjegyre rákerül.

A nemzetközi koncertügyekben is járatos Hegedűs szerint szinte lehetetlen az online jegyértékesítés során belépőhöz jutnia az átlag rajongónak. Amint felszabadítják ugyanis a jegyeket, az üzérek nevében automata rendszerek vásároljak meg azokat, és a "robotok" néhány másodperc alatt több száz vagy akár ezer jegyre teszik rá az elektronikus mancsukat, miközben eltömik a virtuális kapukat is. Ausztráliában tiltják az üzérkedést, de annyira, hogy nagyobb rendezvények környékéről még azokat is elzavarják, akiknek nincs érvényes jegyük, így az üzérek mindenképpen hoppon maradnak. Hasonló zéró toleranciát vezettek be Kanadában, ahol 5 ezer dollárral büntethető az üzérkedésben részt vevő személy, így a vevő is, nemcsak az üzér. Quebec-ben pedig egy 2012-es törvény alapján a renitens üzér akár 200 ezer dollárral is büntethető.