A kormány beismerte: csökken a lelkesedés a trafikok iránt

Baka F. Zoltán
2013-10-02 07:00
A jövőben a központi büdzsé nyeli le a trafikkoncessziókból befolyó bevételt, a szektor igazgatásáért felelős Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt.-nek meg kell elégednie a költségvetési támogatással.
Nagyjából az éves költségvetése felét bukhatja el a trafikengedélyeket kiadó állami cég, a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. Idén még hozzájuk folytak be az éves dohánykoncessziós díjak, amelyek egyes számítások szerint elérhetik az 1 milliárd forintot. A dohánykereskedelmi társaság honlapján nem találtunk részletes kimutatást a gazdálkodásukról, így arról sem, hogy mekkora forrás áll ebben az évben a rendelkezésükre. A különböző, rájuk vonatkozó törvényekből, kormányhatározatokból az derül ki, hogy alapításukra tavaly ősszel 450 millió forintot különített el a kabinet, majd idén tavasszal további 400 millió forintot folyósítottak a társaság működési kiadásainak fedezetére. Ezen felül gazdálkodtak a koncessziós díjbevételekből is.

Ez együtt elég tetemes összeg, főleg egy akkora szervezetnek, mint a dohánytársaság, ahol a foglalkoztatottak száma a tavalyi induláskor alig több mint egy tucat volt sajtóhírek szerint. Sok kritikát is kapott a társaság emiatt, felidézve közbeszerzési kiírásait, melyek tucatnyi autó beszerzésére vonatkoztak (ellenőrzési célra), valamint informatikai, nyomdai tevékenységek ellátásához is kerestek partnereket.

Jövőre minden megváltozik. A törvényjavaslatból kihámozható, hogy az állam igényt tart a koncessziós díjbevételre, melyből 826 millió forintot várnak. Ezen felül további 51 millió forint kerül a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz, ez a pénz a trafikok működtetéséhez kapcsolódó kártérítésekből, késedelmi pótlékokból, kötbérekből származik. Vagyis a kereskedők megbüntetéséből.

Azért nem marad anyagi fedezet nélkül a dohánykereskedelmi cég, a központi költségvetésből 506 millió forint támogatáshoz jutnak. Ennek törvényi hátterét a költségvetést megalapozó salátatörvény biztosítja, amely a büdzsével együtt ezen a héten ment be a parlamenthez. Ez az összeg, ha más csatornákon nem egészül ki további forrásokkal, szerényebb gazdálkodásra késztetheti a zrt.-t: ha minden, az alapításhoz, működéshez kötődő eddigi támogatást, illetve a koncessziós díjbevételt figyelembe veszünk, akkor negyedére apad a bevételük. Ha csak a koncesszióból befolyt összegekhez viszonyítjuk, akkor is finanszírozásuk felét elveszíthetik.

Az, hogy az idén várhatónál valamivel kevesebb koncessziós díjat fizethetnek a trafikosok, azt feltételezi, hogy a kormány számít néhány egység bezárására. A kezdeti lelkesedés ellenére ugyanis nem minden üzlet fordult termőre, a kevésbé frekventált helyeken nyitott boltok forgalma el-elmarad a tervezettől. Több helyen vissza is adták az üzletet. E tapasztalatok fényében arra sem lehet számítani, hogy az eddig ki nem adott kereskedési helyeken, ahová nem sikerült jelentkezőt találni, majd tolongani fognak a pályázók. Mindez együtt magyarázhatja a jövő évi bevételi tervet.

Nem csak az árusítóhelyek, de a forgalmazott termékek körében is visszaesésre lehet számítani. A kormány számításai szerint, melyekről szintén a költségvetési törvényjavaslatban olvashattunk, a dohánytermékek adják jövőre a jövedéki adóbevételek 35,9 százalékát. E bevételeken belül a cigaretta részesedése 77 százalék, ami közel 8 százalékponttal marad el a bázisévi 2013-as bevételtől. Az előterjesztő Nemzetgazdasági Minisztérium szerint ennek hátterében az áll, hogy 2014-ben tovább folytatódik a forgalom átterelődése az alacsonyabb adómértékkel adózó fogyasztási dohányok felé. Ami magyarul annyit tesz, hogy a trafikhálózat kiépítésével együtt járó áremelkedés mind többeket terel az olcsóbb termékek felé - ha nem egyenesen a feketepiacra.