Határtalanul - A tévéipar aranykorát éljük

Kriston László
2013-06-02 16:00
A televíziótársaságok világszerte igyekeznek tartani a lépést a web2 és az okostelefonok által átformált médiafogyasztási szokásokkal.
Aranykorát éli a televíziózás. Olyan hollywoodi sztárrendezők alkotnak a kis képernyő számára, mint Martin Scorsese, Ang Lee, Eli Roth és Steven Soderbergh. Sőt, kifejezetten az internet számára is rendeznek, mint ahogy Bryan Singer és David Fincher tette.

De a fénykort nagyfokú bizonytalanság is jellemzi. Ma közel 700 ezer letölthető alkalmazás és 100-160 tévécsatorna verseng a nézők figyelméért a fejlett országokban. A közönség soha nem látott mértékben fragmentálódott, nehéz kitűnni ebben az óriási mezőnyben.

Rövidülő epizódok

A tévéipar legnagyobb expója, a Cannes-ban rendezett, 11 ezer résztvevőt összeterelő MIPTV divatos szakszavaktól volt hangos: interaktív tartalom, multiplatform történetmesélés, közösségi tévé, a tartalom játékosítása, második képernyőélmény, online történetvilágok. Az ember csak kapkodja a fejét.

„Ott voltam, amikor Marcia Lucas a Csillagok háborúját vágta. Akkor még átlagosan hét másodpercenként követték egymást a beállítások. Ma nanomásodpercenként" - magyarázta az egyik meghatározó trendet a Figyelőnek Quincy Jones lemezmogul, Michael Jackson legsikeresebb albumainak producere. Amikor Justin Bieber menedzsere tavaly azt mondta Robert Kynclnek, a YouTube tartalomért felelős alelnökének, hogy a honlapon saját csatornát indító énekes-sztár hosszú formátumú tartalmakat is közzétesz majd, hozzá kellett tennie: a 19 éves idolnak minden hosszú, ami túl van a 30 másodperces határon.

Játékosított forma

Napjainkban a megrendelési jog folyamatosan kicsúszik a médiakonglomerátumok felső vezetőinek kezéből. A crowdfunding az effajta demokratikus tartalommegszavazás és -finanszírozás erőteljes megnyilvánulása, amikor a rajongók adják össze a film büdzséjét a Kickstarteren vagy más hasonló oldalon.

Közben léteznek arra utaló jelek, hogy a tévésorozatok világában is maholnap online sztorivilágok váltják fel a próbaepizódokat, amelyek nézettségi adatai alapján rendelte meg eddig egy csatorna az első évadot. A producerek játékosított formában a világhálón kezdik tesztelni tervezett tévészériáikra a fogadókészséget.

További trendekről, köztük a magyarországi fejleményekről részletesen a Figyelő hetilap május 30-i, idei 22. lapszámában olvashat.