Az ekkor igen vakmerőnek tűnő próbálkozás az időnkénti kudarcokkal együtt is sikeresnek bizonyult, ma a termékek közel kétharmadát adják el külföldi partnereknek, vevőknek.
Kevesen vannak
A hazai cégek zöme azonban nem ilyen vállalkozó kedvű: a Global Entrepreneurship Monitor legutóbbi, 2011-es felmérése szerint a három és fél évnél fiatalabb magyar vállalkozásoknak csupán a 23 százalékánál teszik ki külföldiek az ügyfélkör legalább negyedét. Az ismeretlen pálya, a kölcsönös bizalmatlanság, valamint a nyelvismeret hiánya is nagyban hátráltatja a hazai kkv-k határátlépését.
Fontos lehet a konkurencia elemzése is, ezt minden ügyfelének javasolja Füzesi Attila, a Creative Expert Consulting első embere. A tanácsadó céghez elsősorban az orosz és a kazah piacra kijutni kívánó kkv-k fordulnak.
Állami segítség
A külpiaci nyitásra törekvő cégek céljait közös gondolkodás révén, ágazati alapon, testre szabott tanácsadás formájában támogatja a Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA). A több mint 200 program között ingyenes tenderfigyelő szolgáltatás, potenciális vevőket tartalmazó adatbázisok összeállítása, valamint a felmerülő üzleti lehetőségek közvetítése, illetve egyéb olyan platformok biztosítása is szerepel, amelyeken esély nyílik üzletet teremteni.
Dudás János, az Agro Legato Kft. ügyvezetője hasznosnak találja ezeket a lehetőségeket, amelyek révén cége Montenegró, Albánia, Koszovó, Macedónia és Szerbia piacán jelenhetett meg. Az élelmiszer-ipari gépekkel kereskedő vállalkozás egyik tulajdonosa elsősorban a promóciós területen kínált segítséget használta ki partnerkeresés céljából: különböző rendezvényeken, üzletember-találkozókon, kiállításokon vett részt.