A világ legnagyobb halpiacának jövője
2014-01-27 09:06
A világpiaci verseny és a turisták érdeklődése veszélybe sodorta Tokió híres látványosságát, a halpiaci aukciókat, a kereskedés így költözni kényszerül. Az akadályok közepette azonban úgy tűnik, nincs, aki kezébe venné a hagyományos iparág védelmét, amit elsősorban a halászok és kereskedők sínylenek meg -
írja beszámolójában Neidhart.
Japánba a makréla Izlandról, a lazac Norvégiából vagy Chiléből, a királyrák pedig Oroszországból érkezik. Kevesebb, mint a fele származik japán halászok hálóiból, annak a 2000 tonnányi halnak és tengeri gyümölcsnek, amely a tsukiji-i piacon áramlik keresztül. Ez a nyüzsgő kereskedelmi központ a világ legnagyobb halpiaca, melynek korareggeli aukciói az egész világon befolyásolják az árakat.
Tsukiji - közvetlenül vagy közvetett módon - több mint 60 ezer embert foglalkoztat. Gazdasági jelentőségét jelzi, hogy évi közel 4 milliárd euró értékben értékesítenek itt halat, ám a kereskedelem volumene csökkenni kezdett, miután a japán áruházláncok és nagykereskedelmi vállalatok (mint pl. a Mitsubishi, a legnagyobb tonhal értékesítő) elkezdték kerülni a tsukiji-i piacot. Ennek érdekében más japán kikötők halpiacait keresik fel, ahol meghatározott, stabil árakon erős kereskedelmi kapcsolatokra tehetnek szert. Az újságok hasábjain korábban közölt kedvező árakat a napi aukciók már nem érik el, a túlságosan olcsó tonhal ellen pedig már a környezetvédelmi aktivisták is kiálltak.
Tsukiji 10 évvel ezelőtt még olyannyira ismeretlen volt, hogy a kevés látogató az árverésekre is szabadon juthatott be. A turisták számának emelkedésével az árverőket egyre jobban akadályozták, sőt még a halakra is ráléptek - ugyanakkor a piac kezdett megváltozni. Az olyan egyszerű boltok többsége, amelyek korábban késeket árultak, kiszorultak, akárcsak az olcsó büfék, és a helyüket szuvenír árusok, valamint a turistáknak létrehozott sushi éttermek foglalták el. A piac közelében mára hotelek is megjelentek, különleges ajánlatokkal azok számára, akik látni szeretnék Tsukiji-t. Egy ponton túl a látogatók háborgatása túl terhessé vált a menedzsment számára. Úgy döntöttek, hogy 9 óra előtt nem engednek be turistákat, ellenben a döntéssel a tokiói turisztikai fórum nem volt megelégedve. A két fél végül kompromisszumra jutott: a tonhal árverésére minden reggel kettő vezetett látogatást szerveztek, a részvételhez 5 órakor kellett regisztrálni a piac irodájában.
A fiatal Ikeda szerint az új halpiacon senki sem látogathatja majd az aukciókat, „vagy csak egy ablakon keresztül" vehetnek részt azon. A piac konkrét sorsa továbbra is tisztázatlan, azonban annyi bizonyos, hogy a város egy új halpiacot tervez, remélvén, hogy az több turistát vonz majd.
A piacot már hosszú ideje 2 kilométerrel délebbre, Toyosu mesterséges szigetére szeretnék költöztetni. 2007-ben a talaj nehézfémekkel való szennyezettségének felfedezése miatt viszont egy masszív tisztítási projekt elindításáról döntöttek, így az érintett hatóságok az áthelyezést elsőként 2014-re tervezték. A költségvetésben 680 millió dollárt különítettek el az építkezés számára, de az 5 projektből 4-re még csak ajánlat sem érkezett, így kénytelenek voltak a dátumot ismét tovább halasztani. A jelen eredmények szerint 2015 áprilisára a piacnak az új helyére kell kerülnie - feltéve, ha elkészül.
Christoph Neidhart svájci újságíró, író, a Süddeutsch Zeitung vezető munkatársa. Szakterülete az orosz-skandináv-balti régió és a kelet-ázsiai országok gazdaságpolitikája.