Amerikai lappiac - Hajsza a profitért

2013-08-16 14:00
Az üzleti világ nagyágyúi a tengerentúlon újabban a nyomtatott sajtótermékek piacán nyomulnak.
Jeff Bezos alighanem hisz a karmában. A könyvbarátok és a szerzők átkozzák az általa alapított, online kiskereskedéssel foglalkozó Amazont, mondván, az hazavágja a könyv bizniszt, augusztus 5-én azonban Bezos a hagyományos média megmentőjévé lényegült át. Megvette ugyanis a Washington Postot és társlapjait, összesen 250 millió dollár értékben.

1933 óta a Graham család felügyelte a lapot, amelyet ekkor Eugene Meyer bankár mentett meg a csődtől, mai árfolyamon számolva 15 millió dollárért. Az utóbbi években pedig Donald Graham, Meyer egyik unokája és Katharine Weymouth, Graham unokahúga igyekeztek megállítani a példányszám- és bevételcsökkenést. Tavaly a Post és a társlapok 54 millió dolláros veszteséget termeltek. Amikor a családtagokban felmerült az eladás gondolata, mindenekelőtt Warren Buffett-et hívták fel, a Berkshire Hathaway ugyanis hosszú idő óta részvényese a Washington Post Company-nak. „Ő sem gondolta, hogy ez egy elvetélt ötlet" - mondja Graham.


A vállalat megtartja többi üzletágát - így az oktatással foglalkozó Kaplan nevű céget is -, így ezek profitját ezentúl már nem a lapkiadás viszi majd el. Grahamék azzal, hogy eladták a Post-ot Bezos-nak, nemcsak a család és a 15 százalékot tulajdonló kisrészvényesek érdekeit tartották szem előtt, de a lap hosszú távú életben maradásáért is sokat tettek. Hiszen Jeff Bezos a Szilícium-völgy leginkább csodált befektetője, olyasvalaki, aki képes elviselni a folyamatosan termelt veszteséget. Emellett a Post-nál új üzleti modellel kísérletezhetnek. Bezos hírneve vonzerőt jelenthet a legjobb menedzserek számára, akik talán kihúzzák a kátyúból a lapot, miközben a sztár újságírók megtartása is könnyebb lesz.

A The Economist Newspaper Limited cikkét keresse a Figyelő 33-dik számában.

 

© The Economist Newspaper Limited