Aszfaltbetyárok - Guruló sztrádapénzek

Váczi István
2013-07-11 14:45
Hozzácsapott még 9 milliárdot az M43-as eddig sem kisstílű projektjéhez a kormány, miközben a nyugati országrészben is hasonlóan drágán építkeznek.
Nemrég hirdettek eredményt az M85-ös keleti csornai elkerülőjének közbeszerzési kiírásán; a 12,5 kilométeres szakaszra szóló munkát a Közgép vezette konzorcium nyerte el. Ez senkit nem lepett meg, az már annál inkább, hogy míg az eredetileg becsült kiadás 17,5 milliárd forint volt, a győztes ajánlat közel 30 milliárdos summát tartalmazott.

Nem fordul elő gyakran, hogy ilyen mértékben kell megemelni egy szakasz költségkeretét. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) szerint ennek az az oka, hogy az elkerülőnek a támogatási szerződésben szereplő mérnökára, azaz becsült költsége 2009-ből származik. Az azóta eltelt időszakban a bitumen- és üzemanyagárak, a bér- és rezsiköltségek átlagosan 45 százalékkal emelkedtek, illetve a kiviteli tervek készítése során változott a műszaki tartalom

Változott a tartalom
Ám azonkívül, hogy a válság közepette hogy száguldhattak ilyen szédítő tempóban a termelői árak, a NIF további, ellenpéldát felsorakoztató megjegyzése is elgondolkodtató. Az M0-s déli szakasza M6-os és 51-es számú főút közötti - nemrég átadott, két Duna-hidat is tartalmazó - részének becsült építési költsége a közbeszerzés kiírásakor, 2009-ben 44,9 milliárd forint volt, ezzel szemben a kivitelezés kijött 34,9 milliárdból. Érdekes, mert a becslés ugyanúgy 2009-ben készült, mint a csornai elkerülőnél.

Még drágább
A Szegedtől Nagylakig tartó M43-as költségkeretét 9,2 milliárd forinttal emelte meg egy kormányhatározat egy hónappal ezelőtt. Ebből 5,1 milliárd pedig a nemrég építeni kezdett Makó-Nagylak részt. Lapunk a NIF-nél érdeklődött, miért volt szükség a támogatási szerződés jelentős megemelésére, ám erre csak az a válasz érkezett, hogy az összeg a 10 százalékos tartalékkeretet jelenti. Arra nem kaptunk választ, hogy az elmúlt években volt-e szükség gyorsforgalmi utak építésénél az állami támogatás növelésére a kivitelezési szerződés megkötése után.

Az M43-as eddig sem tartozott az olcsó autópályák közé. A pluszpénzzel az épülő rész kilométerköltsége 2,23 milliárdra emelkedett, ami megközelíti a Szeged-Makó szakaszét, pedig abban egy Tisza-híd építése is benne volt.

A témáról részletesebben a Figyelő hetilap július 11-i, idei 28. lapszámában olvashat.