Autópálya aranyáron: kilométerenként 65 milliárd forint

Jandó Zoltán
2014-01-03 16:31
Az elmúlt években a nemzetközi sportszervezetek elképzelései találkoztak a feltörekvő államok nagypolitikai törekvéseivel, a fejlődő országokban rendezett világversenyek azonban finoman szólva sem problémamentesek.
„Nem stadionra van szükségünk, kórházakra és oktatásra kell a pénz" - hirdeti transzparensén véleményét egy tüntető egy több 10 ezres demonstráció közepén. A december közepén elfogadott költségvetés fényében a helyszín akár a Kossuth tér is lehetne, de ezt a tüntetést nem Magyarországon, hanem Brazíliában tartják. Abban az országban, amelynek válogatottja az elmúlt bő 27 évben (ennyi ideje nem jutott ki Magyarország labdarúgó világversenyre) 5 kontinenstornán diadalmaskodott, illetve játszott három világbajnoki (vb) döntőt, amiből kettőt meg is nyert. És amely - ha minden jól megy - idén nyáron otthont ad a huszadik foci vb-nek.

Az elégedetlenség oka a költségek megugrása: öt évvel ezelőtt a helyi kormányzat még úgy számolt, hogy 1,2 milliárd dollár elég lesz az arénákra, most viszont már közel 3,5 milliárd dolláros végső cechhel kalkulálnak
A brazíliai helyzethez képest a másik nagy idei globális sporteseménynek, a februári téli olimpiának otthont adó Oroszországban viszonylag nyugodt a hangulat, holott ott valószínűleg sokkal több ok lenne elégedetlenségre. A bő egy hónap múlva rajtoló szocsi játékok ugyanis 51 milliárdos büdzséjével minden idők legdrágább olimpiája lesz. Pedig az eredeti tervekben még csak 12 milliárd dollár körüli költségvetéssel kalkuláltak, ami szintén nem számít ugyan kevésnek, de nem is kiugró. Csak ugye hat-nyolc éve, még nem lehetett - biztosan - tudni, hogy az építkezésekről olyan mennyiségben tolják majd ki talicskával a pénzt, amilyen mennyiségben ez megtörtént. A helyi ellenzék szerint például a beruházások során nagyjából 30 milliárd dollárt sikkasztottak el.

Persze az ellenzék becslése nem biztos, hogy hitelesnek tekinthető, kétségtelen tény, hogy akadt néhány „érdekes" projekt az olimpiai felkészülés során. A legdurvább talán a Szocsi, és a hegyi versenyeknek otthont adó Krasnaya Polyana közötti szűk 30 kilométeres út megépítése, amire 8,6 milliárd dollárt (kilométerenként 65 milliárd forintot) számláztak ki. Ez esetben nem is olyan komoly túlzás az az ellenzéki kritika, miszerint ennyiért az autópálya akár aranyból is épülhetett volna: ha az utat 1 milliméter színarannyal fedik be, akkor is csak durván tízszer ennyibe került volna.