Barcelonás partedli és hűtő? Van rá igény

Jandó Zoltán
2013-09-21 14:00
Euróban is százmilliós üzlet a nagy futballkluboknak a merchandising, azaz a saját logóikkal ellátott termékek értékesítése, a célpiacok között pedig már hazánk is ott van.
A legnagyobb labdarúgóklubok különböző bevételi forrásai közül az elmúlt években egyértelműen a merchindising termékek forgalma bővült a legnagyobb mértékben. A SPORT+MARKT német sportmarketing cég 2009/2010-es idényben úgy becsülte, hogy az öt legnagyobb liga (az angol, a spanyol, a német, az olasz és a francia élvonal) klubjai összesen 631 millió euró bevételre tehetnek szert ilyen forrásból, ami azt jelentette, hogy teljes büdzséjük 7,5 százaléka származott a csecsebecse-értékesítésből. Mostanra azonban ez az arány minden bizonnyal elérte a 10 százalékot, miközben ugyanis a teljes futballpiac 2010 és 2012 között „mindössze" tizedével bővült, a merchindise termékek eladásai ennél jóval nagyobb mértékben, becslések szerint 30-50 százalékkal ugrottak meg.



Saját hazájukban a vezető klubok többsége ugyanakkor már a merchandisingot is tökéjre fejlesztette, Barcelonában például feltehetőleg nincs olyan utca, ahol ne árulnák legalább egy üzletben a katalán óriásklub termékeit, az egyesület saját hivatalos boltjában pedig a gumikacsától kezdve a partedlin át a hűtőszekrényig lényegében mindent kapni. Mindez azt jelenti, hogy a növekedést a földrajzi terjeszkedés biztosíthatja. Épp ezért a csapatok az elmúlt években fokozatosan építették ki a jogi és üzleti kereteit a saját logóval ellátott termékek gyártásának és értékesítésének, annak érdekében, hogy a külföldön eladható termékkör, és így a külföldi partnerektől származó bevétel is dinamikusan bővüljön.

Miközben a nagy európai klubok euró tízmilliókat szednek össze saját logós termékeik értékesítésével, itthon már azok a csapatok is szerencsésnek mondhatják magukat, amelyeknek ez a nagyságrend forintban összejön. A legtöbb társaságnál olyan kis összegről van szó, hogy a csapatok jellemzően nem is szerepeltetik külön soron ezt a tételt éves beszámolóikban. A következő évek ezen a területen hozhatnak változást, legalábbis erre utal, hogy a lapunk által megkérdezett kereskedők többsége nyitottnak mutatkozott hazai klubok termékeinek értékesítésére is.