Bye-bye készpénz!

Halaska Gábor
2014-01-10 13:00
Gyorsan terjednek a pofonegyszerű mobil és online fizetési tranzakciók. Ma már az apró boltok telefonhoz kapcsolható kártyaolvasói mellett az egyének közti, egy mail-lel elintézhető tranzakciók is teret nyernek.
Nagy lépéssel került közelebb halálos ágyához a készpénz pár hete. Az új szolgáltatások közül talán legismertebb a Square nevű amerikai startup, amelynek 2013 októberében bejelentett Square Cash nevű legújabb szolgáltatása lehetővé teszi, hogy egy röpke e-mail megírásával utaljunk pénzt a címzett számlájára. A tranzakció létrejöttéhez elég csupán az összeget a tárgy mezőbe beírni.

Emellett a Square tavalyelőtt augusztusban hosszú távú szerződést írt alá a Starbucks-szal arról, hogy a kávézólánc-óriás 7000 amerikai kávézóját a Square által kínált szoftveres és hardveres eszközökkel szereli fel. Ezen túl a Starbucks 25 millió dollárért részesedést is vásárolt a cégben, az akkori tőkeemeléskor 3,25 milliárd dollárosra értékelve az azóta is tőzsdén kívüli vállalatot.

A 2009-ben alapított Square (és hasonló társai) teljesen forradalmasíthatja és sci-fi filmes szintre emelheti vásárlási szokásainkat. Amerikai startup körökben mindenkinek ismerősen cseng Jack Dorsey neve, aki többek között a Twitter alapítója és vezérigazgatója, egyben a Square kiötlője is. A tengerentúlon ma már a tranzakciók 67%-a bankkártyával történik és az arány rohamosan növekszik, azaz akik nem tudtak kártyás fizetést kínálni az ügyfelek számára azok hátrányba kerültek. Egészen mostanáig.

A Square ugyanis egy olyan apró négyzet alakú (square angolul négyzetet jelent) kütyüt kínál, melyet bármely iPhone, iPad, vagy Android készülék fülhallgató csatlakozójába bedugva perceken belül már fogadhatjuk is a kártyás ügyfeleket.

Az online és mobil fizetési trendekről részletes elemzést olvashatnak a Figyelő 2014/02-ik számának infotech rovatában.