Digitális inkubáció

Bucsky Péter
2013-10-25 12:02
frissítve: 2013-10-25 12:01
Irány a globális piac!
A Digital Factory a Nemzeti Innovációs Hivatal Gazella pályázatának nyertes inkubátora a globális piaci szemlélet meghonosítását tartja a legfontosabb előrelépési lehetőségnek a magyar startup sikerek felé vezető úton. Túlságosan sok magyar kezdő vállalkozás zárja be ugyanis magát egy túlságosan kicsire definiált piac csapdájába.

A hazai négy globálissá nőtt startup cég (Prezi, Ustream, Logmein, Livejasmin) közül háromnál külföldi társalapító is részt vett a cégek felfuttatásában, ami kulcsfontosságú lehetetett a sikerben és a globális piacra való célzásban. A hazai cégek korábban -még az informatikai területén is- jellemzően azt a fejlődési utat járták be, hogy először itthon próbáltak középcéggé fejlődni, majd a régió országaiban terjeszkedtek, és csak ezután mertek belépni egy nagyobb piacra. Ez már nem egy jó megoldás: globálisan szemlélve térségünk nem egy értékes piac, és a kis piacok megdolgozása közben elmegy az az idő, ami alatt mások aratják le a babérokat a nagyobb piacokon. A globalizáció és a jelentősen könnyebbé vált nemzetközi marketing lehetőségek korában érdemesebb már a legígéretesebb piacokon, például az USA-ban tesztelni a kifejlesztett terméket.

A Digital Factory mindhárom alapítója felnevelt es eladott startup vállalatokat, és most az ezekért kapott pénzeket fektetik vissza a magyar startup ökoszisztémába. Valner Szabolcs például eddig 9 startupban volt benne, többek között ő alapította a magyar Vatera piacteret is. Társa, Szathmáry Viktor, jelenleg az EU Edge szoftverfejlesztő és a Scarab Research ajánlórendszer vezetője is. A három alapító jelenleg is összesen 10 feltörekvő céggel dolgozik. A tízfős szenior csapat - akik összesen több mint 100 startup befektetésben vettek részt - nagyrészt külföldi: 30-nál is több országban dolgoztak vagy fektettek be és kettő közülük most is San Franciscóban lakik. Ez a szakemberek az inkubált projekteknek leginkább abban tudnak segíteni, hogy a kitalált termék vagy szolgáltatás megfeleljen a globális piaci kihívásoknak és a cég eljusson azokhoz a piaci és befektetői partnerekhez, akik az inkubáció után is tovább segítik. A magyar startupok általában jók termékfejlesztésben, de a gyorsaság, a gyors piaci tesztelés képességének valamint a nemzetközi menedzsment szemléletnek a hiánya jellemző problémájuk- foglalta össze tapasztalataikat Valner Szabolcs.

A Gazella pályázat abban jelent előrelépést a Digital Factory tagjainak, hogy eddig „sok élőmunkával, manufakturális jelleggel" foglalkoztak befektetésekkel. Mostantól kezdve gyorsabban, több cégnek egyszerre tudnak segíteni A Digital Factory a digitális technológiákra fog koncentrálni, hiszen ezen a területen rendelkeznek szakértelemmel. A továbbra is gyorsan fejlődő informatikai piac rendkívül szerteágazó, és míg a Szilícium-völgyben a legnagyobb piacokra koncentrálnak, bőven van olyan piaci rés, ahol a magyar cégeknek is lehet keresnivalója. Egyik kedvenc célterületük például olyan „nem szexi" iparágak teljes átalakítását megcélozni, amelyek „lemaradtak" a digitális megoldások alkalmazásában, és így új modellekkel rövid idő alatt jelentős változásokat lehet elérni .

Az inkubálás során elsősorban a termek piaci tesztelésében es a termékfejlesztési stratégiában fognak segíteni, úgy az akcelerátor tagjai is aktívan részt vesznek a feladatokban, amihez a korábbi vállalkozói tapasztalatok igen fontosak Ezen túl főként üzletfejlesztési feladatokat, marketinget végeznek, és segítenek felkutatatni a csapatoknak a hiányzó szakembereket. Szeretnének minél több külföldi társalapítót is bevonni, ami szemléletben is sokat segíthet az induló cégeknek a globális elvárásoknak való megfelelésben.

Első évükben 21 startup befogadására és segítésére képesek jelenlegi infrastruktúrájukkal. Kérdésünkre, hogy a 130 milliárdnyi Jeremie tőke alapok mellett mennyire nehéz projekteket találni, azt a választ kaptuk, hogy jelentkezőből biztosan nem lesz hiány, valóban jó projekteket találni már egy kicsit nagyobb kihívás. A sikeres cégépítést viszont az is segíti, hogy náluk a szakemberek nem kapnak fizetést hanem csak nyereség-részesedést, így nem a minél több projekt bevállalása az érdekük, hanem a minél jobb lehetőségeket nyújtókra koncentrálni. A hozzájuk jelentkezőktől azt várják el, hogy érezzék az égető vágyat valami nagy megalkotására. jó csapatjátékosok legyenek és a csapat nagyobbik része már meg legyen. Leginkább az számít azonban, hogy a megoldás valós, égető ügyféligényeket szolgáljon ki és szeressék az ügyfelek a terméket. Ha ez stimmel, akkor semmi nem állíthatja meg a csapatot.