Divatipar: magyar áttörésre várva

Tóbiás Tas
2013-11-11 07:00
Kezdik meghódítani a külföldi piacokat a hazai divatszakma legjobb tervezői, de egy igazi világmárka felépüléséhez továbbra is hiányzik néhány feltétel.
Pár hete tartották a hazai divatélet egyik legrangosabb eseményét, a Toni & Guy Fashion Week Budapest divatbemutatóját. A rendezvényen a legjobb magyar tervezők közül hatan mutatták be 2014-es tavaszi/nyári kollekciójukat a színültig telt Palazzo Dorottya főtermében. A népszerűség nem meglepő, hiszen az utóbbi években egyre többet hallani magyar tervezők nemzetközi sikereiről.

Milliárdos terv

Az utóbbi néhány évben a magyar befektetők is elkezdtek odafigyelni a piacra. A PortfoLion színre lépése óta jelentős változások történtek például a Nanushka életében. Kezdésként a tervezővel, Sándor Szandrával közösen egyeztetve egy profi menedzsmentcsapatot toboroztak. Fő céljuk a nemzetközi értékesítés kiterjesztése és az ezzel járó gyártási folyamatok hatékonyabbá tétele, miközben az alapító teljes figyelmét a tervezésre fordíthatja.

A Kovács Györgyi vezette csapat kezdeti eredményei biztatók, hiszen a befektetés óta a korábbi 30 bolt helyett már a világ 27 országában közel 150 üzletben vannak jelen. A dolgozói létszám négy és félről tizennyolcra emelkedett, a 2013-as őszi/téli kollekció eladásai pedig több mint háromszorosára nőttek a múlt évihez képest. A cég új formájában tavaly, az első nem teljes üzleti évben 65,4 millió forint árbevételt ért el, de a gyors növekedés tudatában Sándor Szandra célja néhány éven belül az egymilliárdos szint elérése.

Újabb befektetések jöhetnek

A USE unusednél még nagyon friss a tőkebefektetői jelenlét, de az már így is látszik, hogy ők is nagy hangsúlyt fektetnek az értékesítési csatornák kiépítésére. Vannak már ügynökeik New Yorkban, Londonban, Párizsban, és tervbe vették egy budapesti flagship - nagy, a márkát reprezentáló - bolt megnyitását is. Kovács Zoltán cégvezető szerint a márka nemzetközi felfuttatása után befektetőjüknek reális cél lehet egy nagyobb nemzetközi divatháznak továbbadni a vállalatot.

Mivel a Jeremie programban 2015 végéig még tízmilliárdos nagyságrendű forrásokat kell kihelyezni, a divatszakmában többen várják, hogy a pénzügyi befektetések folytatódnak. Lenne is rá igény. Merő Péter, a Peter Mero márka tervezője például elkezdte fontolgatni befektető bevonását, hogy a befolyó pénzből teljes alkalmazású varrónőkkel egyenletes szinten tudjon gyártatni.

A témáról részletesen a Figyelő hetilap november 7-i, idei 45. lapszámában olvashat.