Élet a Nabucco után

Gyévai Zoltán
2013-11-16 11:00
A szükségből, a Nabucco projekt kudarcából, próbál meg erényt kovácsolni Magyarország, amely a közép-európai térség gázpiaci integrációjának élére kíván állni. Ha bejön a terv, az javuló energiabiztonságot, olcsóbb orosz gázt és az osztrákokkal konkuráló gázkereskedelmet eredményezhet.
Lehet, hogy egy fecske nem csinál nyarat, de telet annál inkább. Erre a rideg igazságra előbb 2006-ban, majd később 2009 januárjában döbbentek rá Közép- és Délkelet-Európa államai, amikor a térség szinte kizárólagos földgázszállítója, az orosz Gazprom egy Ukrajnával szemben fennálló elszámolási vita miatt több mint két hétre elzárta a gázcsapot. A barátságtalan orosz lépés egyszer és mindenkorra nyilvánvalóvá tette a régió országai számára, hogy sürgősen diverzifikálniuk kell a gázellátásukat, csökkentve a Moszkvától való függőségüket.
Sokáig úgy tűnt, hogy a páratlanul gazdag Kaszpi-tenger környéki gázlelőhelyeket Európával összekötő gázvezeték, a Nabucco jelenti majd a részleges megoldást a problémára. Az EU politikai támogatását is élvező projekt azonban az idén júniusban végleg zátonyra futott. A közeljövőben az egyetlen elérhető Kaszpi-tengeri, azerbajdzsáni gázforrás felett rendelkező Shah Deniz konzorcium ugyanis a Nabucco West helyett a Törökországon át Görögország és Albánia érintésével Olaszország felé megépíteni tervezett Transz-adriai Gázvezetéknek (TAP) ítélte oda 2019-től az évente 10 milliárd köbméter volumenű földgáz szállításának jogát.

Az érintett cégek szerint üzleti alapon, más vélemények szerint inkább a súlyos válságban lévő Görögország érdekében politikai alapon hozott döntés megadta a kegyelemdöfést a közép-európai gázprojektnek, amelynek egyik részvényese a MOL. A Figyelő értesülései szerint már megszületett az elvi döntés a Nabucco-konzorcium feloszlatásáról, amit a közeljövőben hivatalosan is bejelenthetnek. A diverzifikáció szempontjából ideális, mert új szállítási útvonalat és egyúttal új, nem orosz forrást jelentő gázvezeték beruházás meghiúsulása úgy tűnik végleg ráébresztette a térség országait arra, hogy ahelyett, hogy kívülről várnák a megváltást, saját maguknak kell kézbe venniük a sorsukat. „A Nabucco éveken át szent tehénnek számított, ami megakadályozta az érdemi gondolkodást más alternatívákról.

Ez a korlát nem létezik többé" - ismerte el lapunknak egy nevének elhallgatását kérő magyar illetékes. Részletek a Figyelő 46-dik számában.